TOOLS petter-soberg-1
TOOLS Tools Foto: TOOLS

Never change a winning concept

Petter Solberg (41) råkjører videre med samme bil og team som de siste to suksessårene med mål om et tredje VM-gull på rad i rallycross. I 2017 er målet å oppfylle drømmen om eget fabrikkteam.

Endre aldri på et vinnende konsept, heter det seg. Nettopp det er utgangspunktet for Petter Solbergs 2016-sesong. Samme fører, samme privatteam, samme bil – bare alt litt bedre og videreutviklet.

– Det er mulig i én sesong til å holde følge med fabrikkteamene, forutsatt at vi tyner alt maksimalt. I vinter har vi utviklet ny teknologi, nye konsepter og forbedringer for bilen. På første test i januar prøvde vi ut noe, og det fungerte svært bra. Vi løste iallfall de to uregelmessighetene vi ikke fant ut av i fjorårssesongen, sier Petter Solberg.

Blant endringene er vektfordeling og geometri for bilens balanse. I tillegg er motoren videreutviklet gjennom vinteren hos Pipo Moteurs i Frankrike. Samme bil var vinnerbilen i rallycross-VM både i 2014 og 2015.

– Absolutt alt må bli litt bedre enn i fjor. Vi har også tatt grep om strukturen i teamet vårt, og hvert enkelt teammedlem har fått sine oppgaver enda mer definert. I rallycross-VM handler mye om driftssikkerhet på alle nivåer. Får vi et problem, må det løses i rekordtempo. Da er vi avhengig av løsningsorienterte folk og struktur.

Solberg er i kontakt med flere bilfabrikker, men fortsatt er det langt fram før den «neste store drømmen» kan oppfylles.

– Vi prater, og det er positiv dialog, men det er ikke gjort i en håndvending for en fabrikk å satse på en ny motorsport. Vi har bevist gjennom to sesonger at vi både vil og kan. Mitt mål er å realisere drømmen i 2017.

HARD KONKURRANSE

Ved siden av Peugeot, som vant teammesterskapet i rallycross-VM i fjor, kommer Ford inn med full satsning gjennom YouTube-stjernen Ken Block. Han får med seg norske Andreas Bakkerud i bil nummer to.

Også Audi og Mattias Ekström satser videre, og det samme gjør Volkswagen med Johan Kristoffersson og Anton Marklund.

– Konkurransen vil bli betydelig hardere enn de to foregående sesongene. Det jeg gjorde i fjor vil ikke holde i år. Jeg er rimelig sikker på at man må ta seg til finale i samtlige VM-runder for å være med i tittelkampen i 2016. Det holder ikke kun med en bra bil; hele «pakka» med bil, fører, team, struktur og strategi må fungere perfekt gjennom tolv løp, sier Solberg.

26 poeng skilte verdensmester Petter Solberg og VM-toer Timmy Hansen i fjor. Nesten det dobbelte skilte Solberg og Toomas Heikkinen i 2014.

– Sant nok var det hard kamp om gullet i fjor (rallycross-VM), men ikke like hard som den jeg opplevde i 2003 (rally-VM), da jeg seiret med ett poeng foran Sebastien Loeb. Jeg er fortsatt blant de yngste verdensmesterne i rally, og i 2014 ble jeg tidenes første VM-vinner i rallycross. Likevel husker jeg 2015-tittelen som annerledes, sier Solberg.

HVORFOR?

– Sånn umiddelbart er det lett å tenke tilbake på at jeg sto på toalettet da jeg fikk vite at tittelen var i boks… Det er faktisk helt sant! Fjerde og siste heat i Argentina ble avlyst. Stillingen etter tre omganger ble stående, og jeg hadde dermed sikret de fem VM-poengene som måtte til for at ingen skulle kunne ta meg igjen. Jeg løp tilbake til serviceteltet og ble møtt av jubel og gratulasjoner fra teamet mitt.

– Litt reservert var det, for fortsatt rådet et snev av usikkerhet rundt avgjørelsen om å avlyse fjerde omgang. Uansett var avtalen teamet hadde gjort på forhånd at vi ikke skulle ta det helt inn over oss. Vi skulle fortsatt kjøre semi- og finale, og vi hadde alle fullt fokus på resten av løpet. Likevel ble det en lettelse etter hvert som bekreftelsene kom på at VM-tittelen var min og gratulantene stilte seg i kø. Da nordmannen kjørte inn til tredjeplass i finalen til slutt, hans niende plassering på seierspallen i løpet av sesongen, slapp omsider jubelen og følelsene løs på alvor i Team Solberg.

– Så slo det meg hvor mye teamet og jeg hadde kjempet for dette. Jeg ble sittende litt å dvele ved hele sesongen; løp for løp gikk i sakte film gjennom hodet mitt. Først de tre seierene. Så kom stundene med frustrasjon og usikkerhet tilbake til meg. Og planleggingen. Hvor mye riktig vi faktisk hadde gjort. Å vinne en VM-tittel er uhyre vanskelig. Men enda verre er det å forsvare en VM-tittel. Gull to ganger på rad er en mental utfordring som er blant de vanskeligste i hele sportens verden, sier Solberg.

HVORFOR DET ER SLIK?

– Har man aldri vært verdensmester før og er en av mange som har evnen og muligheten til å vinne en VM-tittel, har man alt å vinne og kan (bør!) angripe, risikere og våge.

Skal man forsvare en tittel, handler det om forsvar i ordets rette forstand. Det er en stor og fullstendig annerledes omstilling å kjempe for noe man risikerer kan gå tapt. Alle andre har en tittel som kan vinnes, mens du er den eneste som har en tittel å tape. Man kan lett bli passiv, feig og litt redd og reservert. Press kommer fra alle kanter; teamet, sponsorer, fans. Da er sjansen stor for at man taper.

KUNSTEN ER Å FINNE NOE MIDT IMELLOM

Det fins en årsak til at kun 18 bilsportstjerner tidligere har greid å forsvare en VM-tittel i formel 1, rally og WTCC.

– Jeg husker første forsøk for min del: Rally-VM 2004. Etter å ha vunnet VM-tittelen året før med ett lite poeng over Sebastien Loeb, var jeg mer tent enn noen gang. Mye mer! Jeg tok tak i alle, absolutt alle, detaljer. Alt skulle perfeksjoneres. Og alt ble faktisk bedre. Dessverre for meg og oss gjorde også Loeb og hans team akkurat det samme – bare enda litt til, sier Solberg.

* Solberg hadde 4 seiere i 2003 og bedret til fem året etter. Men Loeb tok 6…
* Solberg hadde sju plasseringer på seiers-pallen i 2003 og fikk til det samme året etter. Loeb ordnet 12…

Stabiliteten fortsatte for Sebastien Loeb i åtte sesonger til. Han tok ni (!) VM-titler på rad. Akkurat det ble Petter Solbergs nøkkel til suksess i 2014 og 2015. Gjennom en strategi basert på stabilitet, ble han tidenes 19. bilsportutøver som har mestret kunsten å forsvare en VM-tittel.

– Det gikk litt opp og ned også for min del. Men jeg ble verdensmester blant annet på grunn av stabiliteten. Poenggjennomsnittet var bedre enn noen av konkurrentene. Vårt laveste nivå var høyere enn noen annens. Nettopp slik jobber vi i mitt team. På alle nivåer. Vi forsøker å bli litt bedre hver dag, og vårt laveste nivå er høyere enn de andre teamenes bølgedaler.

– Et annet viktig grep i dette gjorde vi sist vinter. Vi inviterte vår sponsor Teng Tools med på idédugnad for å styrke begge parter. Sammen kom vi fram til et helt unikt og nøye gjennomtenkt verkstedkonsept ute på løp. Spesiallagede og sammensatte vogner med alt nødvendig utstyr – inkludert strøm og trykkluft – ble designet og tilrettelagt for tidenes mest effektive servicepark innenfor rallycross. Suksessen var med å krone verket. Vi er stolte over at vår trofaste sponsor gjennom mange år tok slik delaktighet i suksessen, sier Petter Solberg.

LITT HISTORIE:

Bilsportførere gjennom tidene som har forsvart en VM-tittel:

  • Rallycross: Petter Solberg
  • Rally: Juha Kankkunen, Miki Biasion, Tommi Mäkinen, Sebastien Loeb, Sebastien Ogier
  • WTCC: Andy Priaulx, Yvan Muller, José Maria Lopez
  • Formel 1: Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton

TOOLS petter-solberg-2

Stikkord:

Denne artikkelen er skrevet av TOOLS som er kunde av enerWE AS

TOOLS

TOOLS er Nordens ledende leverandør av verktøy, maskiner, verneutstyr, forbruksmateriell og relaterte tjenester til proffmarkedet. Med 60 butikker og over 700 kompetente medarbeidere i Norge bidrar vi til å gjøre våre kunders drift enklere, sikrere og mer lønnsom. TOOLS AS omsetter for ca. 2,4 milliarder kroner og har hovedkontor på Kolbotn utenfor Oslo.