Bilde av fartøy
Supply Redaksjonen Foto: Tananger Offshore

Bygger nytt fartøy

Tananger Offshore styrker sin offshore support flåte.

Tananger Offshore styrker sin offshore support flåte og har startet byggingen av sitt fjerde fartøy. Dette vil bli det første fartøyet med isklasse 1A og et helt nytt optimalisert skrog som sikrer lavt drivstoff forbruk. Det bygges ved ASL verftet i Singapore og vil være ferdig i slutten av 2015. Tananger Offshore har også opsjon for bygging av ytterligere to identiske fartøy. Det vurderes å sette i gang med fartøy nummer to i løpet av høsten 2014.

Oljebransjen opplever for tiden kostnadskutt og oppsigelser, men det bekymrer ikke Kjell Lundal, Daglig leder i Tananger Offshore.

Dette er så spesialisert fartøy at vi ikke er bekymret for de kostkuttene som bransjen nå opplever, forteller Lundal til enerWE.no. Det er absolutt rom for denne type spesialbyggede båter.

Vi har brukt all vår operasjonelle driftserfaring i designfasen for å få på plass løsninger som gjør fartøyet særdeles godt egnet til å bistå i seismikkoperasjoner, vedlikeholdsoppgaver offshore, vaktoperasjoner eller som mannskapsfartøy med flere funksjoner..

Fartøyene har optimalisert skrog for lavt drivstoff forbruk, stor lugarkapasitet, blir DP II klargjort og med mulighet for hiv-kompensert gangbro for sikker overføring av personell. Fartøyet er 60 meter langt og kan ta 56 personer. Fartøyet har ca 1700 m3 tank kapasitet og gjør 14 knop på maks fart.

De siste årenes oppgradering av seismikk flåten og behovet for å øke effektiviteten operasjonelt har åpnet for en nisje med bedre støttefartøy og i kombinasjon med økt aktivitet i nord vil disse fartøyene bli svært nyttige for blant annet seismikk leverandørene, spår Lundal.

Førtøyene kan imidlertid også tilby tjenester innen vedlikehold på vindmølleinstallasjoner, være sikkerhetsfartøy i urolige områder eller operere som skytebåt i spesielle seismikkoperasjoner. Båten vil bli levert mot slutten av 2015 og nå starter samtaler med potensielle kunder for å sikre kontrakt til fartøyet.

Bygging er akkurat igangsatt og foreløpig er fartøyet uten kontrakt, sier Lundal. Men vi har selv på denne korte tiden, fra vi signerte byggekontrakten med verftet for noen uker siden, opplevd en positiv interesse for fartøyet og vi er trygge på at etterspørselen vil bli god. Våre to opsjoner med verftet, som gjør at vi kan levere 3 fartøyer og to av dem samtidig, gjør også at større kunder viser god interesse. Her er det bare å ta kontak.

Annonse
Ads banner