Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

- Elbiler er veldig egnet til å være med å balansere strømnettet

Vellykket pilotprosjekt har testet balansering av strømnettet med elbiler og elkjeler.

Publisert Sist oppdatert

Statnett skriver i en pressemelding at de sammen med Tibber og Entelios har gjennomført praktiske tester for å se om elbiler og store bygg kan brukes til balansere strømnettet.

Dette er viktig fordi strømmen må produseres og forbrukes samtidig, og den må holde en konsekvent frekvens på 50 Hz. Hvis avviket blir for stort vil det bli strømbrudd, og det kan ødelegge utstyr i strømnettet.

Løsningen selskapene har testet går ut på å bruke elbiler og bygg som varmes opp med elkjeler, og en automatisert prosess der disse kan tilby sin strøm inn til regulerbarkraftmarkedet.

Tidligere ringte Statnett rundt til store produsenter og forbrukere for å bestille balansering, men med elektronisk bestilling skjer denne prosessen nå digitalt.

Nå har både Tibber og Entelios, sistnevnte i samarbeid med Enfo og Siemens, utviklet hver sine løsninger som gjør at deres systemer kan respondere automatisk på Statnetts elektroniske bestillinger. Dette inngår i piloten eFleks, der også minste volum for bud i regulerkraftmarkedet reduseres fra fem til én megawatt.

-Testene viste at det er mulig for laster helt ned på sluttbrukernivå å bidra med å holde balansen. Elektronisk bestilling gjør at det ikke blir noe ekstra arbeid for Statnett at et bud består av mange mindre forbrukslaster, vi ser bare total mengde effekt som tilbys. Utfordringen ligger i å automatisere styringen av lastene og å integrere løsningen opp mot vårt grensesnitt for elektronisk bestilling. Der har Entelios og Tibber begge hatt gjennombrudd i piloten med sine to ulike løsninger, sier prosjektleder Kari Dalen i Statnett.

Entelios og Tibber arbeider med å legge til rette for leveranser av fleksibilitet fra flere forskjellige teknologier.

- Veien frem til i dag har vært kompleks og motiverende, men vi har hatt en grunnleggende tro på viktigheten av å tilgjengeliggjøre fleksibilitet for økt forsyningssikkerhet i et kraftsystem med store endringer, sier Atle Knudsen, administrerende direktør i Entelios.

Tibber er på sin side opptatt av å demonstrere at elbiler kan tilpasse ladingen til behovene i nettet.

- Elbiler er veldig egnet til å være med å balansere strømnettet. Tibber sin teknologi sikrer at kunder kan lade når strømmen er billigst. Dette kan gjøres samtidig som at elbilene kan stoppe eller starte lading når strømnettet trenger det. Dette er en vinn-vinn og viser at elbilene er løsningen til et mye smartere strømnett, de er ikke med å lage flaskehalsen, sier grunnlegger og administrerende direktør i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes.

For elbilene har begrensningene frem til nå ligget i at bilprodusentene er skeptiske til å åpne for det fordi det kan slite mer på batteriene. For de mer avanserte løsningene der elbilens batterier også brukes til å sende strøm tilbake i nettet kreves det også en vekselsretter. Det er implementert i noen elbiler, men det er en ekstra kostnad og er derfor ikke installert i alle.

For dette prosjektet er det imidlertid ikke nødvendig å sende strømmen tilbake til strømnettet. Statnett opplyser til enerWE at de får den ønskede effekten for balanseringen av strømnettet ved å ta pauser i elbilladingen.