Espen Eik Appex
Sosiale medier Redaksjonen

Sosiale medier i olja

Bruk mer energi på å lytte.

Espen Eik (bildet) har jobbet som rådgiver i Appex i 2 år. Før dette jobbet han som selvstendig konsulent innen sosiale og digitale medier med et utvalg kunder over hele Skandinavia.

I et intervju med enerWE.no deler Espen Eik sine tanker om sosiale medier i oljebransjen.

Hvorfor valgte du å jobbe i Appex?

Jeg jobber med et fagfelt som er ekstremt dynamisk. Mye av stillingen min i Appex går ut på hele tiden å holde meg oppdatert på hva som skjer innen sosiale medier, slik at våre kunder kan ligge et hode foran de andre.

Stillingen min gir meg rom til og gjøre dette. Det at vi har stor frihet i det vi jobber med er et stort pluss, og sist men ikke minst – Appex har en veldig flat organisasjon, dørene er alltid åpne hos ledelsen. Dette setter alle de ansatte pris på.

I hvilken grad benyttes sosiale medier i oljebransjen i dag?

Bruk av sosiale medier i olje-og energibransjen har ikke vært særlig synlig før nå i det siste. Det finnes noen markante selskaper som gjør det godt og er flinke i dialogen. Jeg kan trekke frem Aibel som et eksempel, de er flinke med dialog og snakker med folk, ikke til!

Sosiale medier er først og fremst dialog, det glemmer veldig mange. Selskaper har en tendens til å bruke «dere», mens man må bruke «du» og «deg» for å skape engasjement og aktivitet blant de som følger deg. Norsk Olje & Gass går også foran som et godt eksempel på hvordan en organisasjon kan være flinke med nettopp å drive dialog med de som følger organisasjonen.

Det vi ofte ser av selskapene innen olje-og energi er at de bruker de sosiale mediene til å skryte, og selvsagt – det må de ha lov til, men de må ikke glemme å lytte. Åpenhet er viktig i sosiale medier, man har ikke noe der å gjøre om de ikke velger full åpenhet.

Espen Eik tror ikke bruken av sosiale medier i oljebransjen vil endre seg drastisk med det første.

Vi vil nok se at flere og flere selskaper tar i bruk disse mediene, men det vil ta noen år før vi ser at de største selskapene tør å åpne seg opp. Dette gjelder for så vidt i hele kommunikasjonsprosessen til disse selskapene. Oljebransjen er kjent for å være veldig lukket.

Tre råd

Espen Eik lister opp tre råd til selskap i oljebransjen som skal ta i bruk sosiale medier:

  • Ha en overordnet plan. Hva vil vi med dette? Hva skal vi oppnå?
  • Lytt. Hva sier folk om selskapet ditt? Bruk resultatene til å gå i dialog, ha åpenhet rundt spørsmål og svar.
  • Bruk bilder og video. Bygg på stolthet. Trekk frem de ansatte.

Tre fallgruver

Espen Eik lister også noen fallgruver som selskap ofte går i:

  • Du mottar en melding eller kommentar på Facebook-siden din. Du velger å slette kommentaren. Dette ender med at personen kommer tilbake igjen med enda mer sinne og irritasjon. Driv heller dialogen over på e-post eller til en telefonsamtale.
  • Dere etablerer dere på de sosiale kanalene og går ut i et enormt tempo. Følgerne deres vil da forvente et slikt tempo hele tiden. Legg listen lavt og jobb dere heller opp i et tempo dere føler er korrekt og forsvarlig.
  • Selskapet legger kun ut oppdateringer når noe skjer i selskapet av type «Vi fikk ny kontrakt. Vi tjener 50 mill.» – Dette kan dere bruke andre kanaler til. Bygg heller dialog, bruk bilder og video. Still spørsmål.

Avslutningsvis vil jeg også gi et siste råd: Ha for alt i verden en god krisehåndteringsplan tilgjengelig OM noe skulle skje.

Om Appex

  • Appex er et IT-selskap som produserer og forvalter digitale løsninger for store og små bedrifter i hele Norge. Selskapets forretningsområder er web og mobil, systemutvikling, multimedia, IT-drift og digital kommunikasjon.
  • På referanselisten har Appex DNB, Hydro, AkerSolutions, UniMicro, Marine Aluminium, Konica Minolta, Imenco, Mapei, Esso, Kystverket, Nordea, Haugaland Kraft, Helse Fonna, Mani, Kystbussen, AS Sterling med flere.
  • I Appex jobber det 31 lidenskapelige mennesker. Alle med sterk interesse for sine fagfelt.
  • Great Place To Work kåret Appex til Norges 2. beste arbeidsplass i kategorien 20-50 ansatte!