Bilde av Linda Nordbø
Gründer, Salg og Markedsføring, Sosiale medier Redaksjonen

Satser på egen hånd

Fra journalistikk til kommunikasjon. Fra Oslo til Haugaland.

Linda Nordbø (28) tok det omstridte skrittet fra journalistikk til kommunikasjonsbransjen. Så tok hun med seg erfaringene fra begge steder og flyttet ”hjem”. Her startet hun selskapet Pyx kommunikasjon AS.

Overgangen fra trygg jobb i hovedstaden til gründerliv i Haugesundregionen var et faktum i løpet av en helg, og reisen har vært preget av hard jobbing, dyrebare erfaringer og mange gode historier.

Jeg har nå drevet i halvannet år og tiden har vært både tøffere og lettere enn jeg hadde forventet. Tøffere fordi at selv om man forbereder seg på at ting kommer til å ta tid, så er det en heftig mental øvelse å holde fokus også når det bøter imot. Og lettere fordi markedet i Haugesundregionen var modnere for dette tjenestesegmentet enn hva jeg opprinnelig antok, forteller Linda.

Dro til England som 19-åring

Linda startet sin journalistutdannelse i Southampton, England som 19-åring og startet sin første jobb som økonomijournalist i Nettavisen i Oslo etter endte studier. Herfra gikk veien til Dagens Næringsliv, en ny bachelorgrad i Statsvitenskap, og så videre til NRK. Og her dukket muligheten til å bytte beite opp.

Jeg visste svært lite om kommunikasjonsbransjen da en tidligere redaktør jeg hadde arbeidet for, spurte om jeg kunne være interessert. Jeg trivdes svært godt som journalist, så valget kom nok litt overraskende både på meg og de rundt meg.

Samtidig var nok noe av det som fascinerte meg med journalistikken i nasjonale medier hvor påfallende stort utbytte en enkelt virksomhet kan ha av en opptreden i media. Samtidig opplevde jeg at det var de samme selskapene som solgte seg inn igjen og igjen, og kapasitetsproblemer gjorde at man gjerne ikke tok seg tid til å lete etter de mer usynlige selskapene. Det var nok muligheten til å kunne gjøre noe med dette balanseforholdet som tente meg mest med overgangen, forteller hun.

Hun startet ved det nordiske kommunikasjonsbyrået JKL Groups Oslo-kontor, hovedsakelig innenfor tjenesteområdene medietrening, PR og kommunikasjonsstrategi. Det er også dette hun har satset videre på i opprettelsen av Pyx kommunikasjon på Haugalandet.

Det kryr av spennende selskaper på Haugalandet, men fellesnevneren er at mange har lite fokus på kommunikasjon både internt og eksternt. Særlig tradisjonen for å synliggjøre seg selv mot egne målgrupper, og da gjerne gjennom media, er helt fraværende i store deler av bransjen. Skal en oppnå noe med kreftene som settes inn i rekrutteringskampen regionalt, er selskapene selv nødt til å koble seg på og synliggjøre hva de driver med.

Et lærerikt førsteår

Linda forteller at første året har vært et lite ”rotterace” og at motivasjonen har steget i takt med at oppdragsmengden. Til tross for mange inntrykk har hun aldri vært inne på tanken å gi opp.

Nei. Jeg trives godt som gründer og jeg motiveres av å få jobbe i mitt eget lokalmiljø. Tunge dager og dårlige perioder må man regne med, som i alle arbeidsforhold, men dette er et marked som vokser og jeg ville vært gal om jeg kastet inn håndkle nå.

Apropos det å kaste håndkle…

En erfaring Linda dro fram ved et seminar for gründere i Haugesund forrige uke, var at man i oppstartsfasen gjerne vil komme til å bli rimelig lei av å høre seg selv dra gjennom det samme innsalget for å presentere sin bedrift. Samtidig understrekte hun viktigheten av å gjøre det likevel, ganske enkelt fordi en potensiell kunde kan befinne seg hvor som helst. Nettopp det fikk hun for alvor erfare da hun skulle til legen for det hun kaller en kvinnelig EU-kontroll.

Jeg hadde en opplevelse hos en gynekolog som etter mitt skjønn tok small-talk til et helt nytt nivå. Han ble så ivrig da han hørte hva jeg drev med at han tok seg tid til å finne fram både visittkortet sitt og til å lete fram et ledig møtetidspunkt i kalenderen – mens jeg fortsatt lå på pasientbenken. Jeg husker han spurte om jeg kunne en konkret dato og at dette ble mitt stikkord for å få spørre om vi var ferdige med den medisinske delen.

Det beste ved å jobbe i Oslo

Av positive erfaringer fra tiden som kommunikasjonsrådgiver i JKL Group, trekker Linda fram sammensetningen av kollegiet, hvor bakgrunnen dreide seg fra blant annet næringsliv- og finans, politikk, forsvaret, media og det offentlige.

Det er utrolig lærerikt å få løse kundeoppdrag ved å trekke på kompetansen fra så dyktige kolleger. Dette nettverket har videre vært helt uvurderlig for driften min på Haugalandet.

Hvor er Pyx kommunikasjon om tre år?

Pyx kommunikasjon skal vokse i takt med markedet og oppdragsmengden de neste årene. Dersom utviklingen fortsetter i det tempoet vi ser i dag, vil det i første omgang kunne bety flere hoder internt, forteller hun.

Kan alle bli gründere?

Personlig syns jeg det er alt for mye skremselspropaganda knyttet til det å starte for seg selv. Samtidig skal man være trygg på valget og virkelig ønske å gjennomføre om man skal ha noen mulighet til å stå løpet ut. Det finnes nok et utall råd man kan gi til andre som ønsker å starte egen bedrift, men jeg kan særlig trekke frem to:

  • Syretest ideen din hos noen som kan bransjen eller som kjenner markedet eller målgruppen din godt. Slik vil du være bedre rustet til å tilpasse produktet eller tjenesten og driften til akkurat det markedet du skal ut å selge i.
  • Ha finansiering som tillater ett års tid uten særlig feit inntekt. Alt for mange er nødt til å gi seg før bedriften har fått realisert sitt fulle potensial, fordi de rett og slett ikke har råd til å fortsette.

Kompasset Pyx

Pyx er navneforkortelsen til stjernebildet Pyxis, forkortet Pyx, og oversettes til norsk som kompasset. Sjøfolk brukte i oldtiden stjernebildet til å navigere i ukjent terreng, ”the mariners compass” og symbolet er i nyere tid modell for den magnetiske stjernen i et tradisjonelt kompass.

Betydningen er valgt som ordspill til tjenesteområdet i Pyx som består i å navigere oppdragsgiver gjennom et ukjent landskap.

Markedet rundt oss er i hurtig endring, og noen ganger må man kaste seg ut i ukjent farvann for å ta del i de største forretningsmulighetene. Det ultimate forretningsmålet er slik å være kundens Pyxis- eller Pyx, avslutter Linda Nordbø før hun selv navigerer seg videre gjennom et ukjent landskap.