hpnhansen-bilde-farger
Gründer, Nyhetsbrev, Sosiale medier Redaksjonen Foto: Kjartan Haugen

Hvem er denne karen…

…med skjegg og mobil på?

I en artikkelserie på enerWE intervjuer vi gründere. Her deler de sine erfaringer på godt og vondt.

Hans-Petter Nygård-Hansen har en tydelig stemme som kommunikasjonsrådgiver, blogger, foredrag- og kursholder, og han er gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem. I det siste har det også blåst litt rundt han i forbindelse med at han bidro til å avsløre den anonyme twitter-profilen Someliten.

Vi kjenner godt til Hans-Petter Nygård-Hansen gjennom bloggen hans, men hvem er han egentlig? Hvem er denne karen med skjegg og mobil på?

Kan du fortelle litt om deg selv? 

Jeg har nylig rundet 43 år. Det høres eldre ut enn det føles, selv om jeg merker at jeg ikke lenger er 25.

Jeg er født og oppvokst i Sandefjord. For det meste i alle fall.

Min far jobbet i forsvaret og vi flyttet mye rundt til å begynne med, men vi kom alltid tilbake til Sandefjord.

Hans-Petter ble pappa for første gang som 20-åring. Det samme året flyttet han inn til Oslo for å gå på Datahøgskolen. I dag heter skolen NITH.

Jeg har alltid vært fasinert av data, eller EDB som vi kalte det når jeg var yngre.

Som alle andre var jeg selvsagt innom Commodore 64, men før den tid knottet jeg også på VIC20, ORIC1, Spectravideo, ZX Spectrum, ZX81 og en ”hjemmemekka” datamaskin som min far hadde laget.

Jeg bruker å si at jeg ikke var født med ski på beina, men et tastatur i fanget.

På datahøgskolen spesialiserte han seg i databaseutvikling, og etter avtjent førstegangstjeneste i Luftforsvaret, var han tilbake på Datahøgskolen for å ta opp et par fag når han kom over en trainee-stilling i SCS. SCS var en liten Oslo-distributør som forhandlet blant annet Novell sitt operativsystem.

Da var jeg 23 år, og det var sensommeren 1995, og nordmenn hadde så vidt begynt å ta i bruk Internett. Året etter var jeg på plass med min første hjemmeside, CyberSofa, og i mars 1997 begynte jeg som forhandleransvarlig i et raskt voksende amerikansk IT-selskap som het Cisco Systems.

Frem til sommeren 2011 hadde Hans-Petter mange forskjellige stillinger i IT-bransjen. Norske, nordiske og Nordeuropeiske lederstillinger. I 2010 opprettet han sin egen blogg – HansPetter.info – som skulle fungere som en læringsplattform for hvordan man kunne kommunisere direkte med tiltenkte målgrupper.

Og lang historie kort, så forlot jeg Cisco og det Nordeuropeiske ansvaret for mindre virksomheter, til fordel for en ukjent tilværelse i PR- og kommunikasjonsbransjen.

Jeg ble ansatt som spesialrådgiver i Gambit Hill + Knowlton Strategies.

Hans-Petter forlot Gambit etter kun 9 måneder. Geelmuyden Kiese

var i gang med å bygge opp en ny avdeling som utelukkende skulle fokusere på sosiale medier, og muligheten til å lede avdelingen var for god til å takke nei til.

Samme året ble jeg kåret til årets personlighet i sosiale medier av Kampanje og iQualify via Social Media Days-arrangementet som ble arrangert for første gang i 2012.

Hvorfor valgte du å gå ut av din daværende jobb i Geelmuyden Kiese og starte for deg selv?

Våren 2014, to år etter at jeg begynte hos Geelmuyden Kiese, valgte jeg å si opp for å starte for meg selv.

42 år gammel, gift, ”ræva full av gjeld” og pappa til tre. Det satt langt inne, samtidig som det var en drøm jeg hadde gått med lenge.

Tanken om å kunne jobbe for meg selv, fremfor bare å jobbe for andre hadde vokst seg såpass stor i løpet av det siste året, at det ikke var noen vei tilbake.

Det fikk heller gå til helvete, enn at det skulle bli en drøm jeg aldri realiserte – eller forsøkte å realisere.

Han forteller at planen egentlig var å gå ut av Geelmuyden Kiese på sen-høsten 2014, slik at han ville starte opp for seg selv tidlig i januar 2015.

Litt sånn ”milepæl”-preg over det hele. I 2015 er det 20 år siden jeg begynte å jobbe. I 2015 er det 5 år siden jeg begynte å blogge.

Og i løpet av 2014 så jeg at det var mulig for meg å stå på egne ben – basere egen virksomhet på foredrag, kurs og kommunikasjonsbistand.

Men Hans-Petter syntes at fristelsen rett og slett ble for stor, og det var også mange på utsiden som titt og ofte lurte på om han ikke skulle begynne for meg selv.

Våren 2014 ble et aldri så lite ”now or never”-øyeblikk, og etter en kort samtale med min daværende leder i Geelmuyden Kiese, Andreas Wabø, ble drømmen en realitet.

Oppsigelsen hos Geelmuyden Kiese var ikke på noen som helst måte dramatisk, tvert i mot.

Etter at han lanserte seg selv som gründer 3. juni via en bloggpost på HansPetter.info gikk det veldig raskt fra en grei- til en veldig raskt voksende ordrebok. Og det uten at han hadde tatt opp telefonen en eneste gang for å selge seg inn.

Det var og er for øvrig planen min også…. Jeg skal ikke selge meg inn, jeg skal ikke sitte på hjemmekontoret mitt og lage ringelister.

Forretningsstrategien er basert på Word-of-mouth og –mouse. Det er gjennom den jobben jeg gjør, og det jeg skriver på bloggen og i sosiale medier at jeg legger grunnlaget for min egen eksistens.

”Godt arbeide, belønnes med mer arbeide” sa alltid Ole Tom Nomeland mens jeg jobbet i Gambit. Godt arbeide, kombinert med god digital tilstedeværelse. Innholdsmarkedsføring vil jeg kalle det. Jeg skal ikke selge, kundene skal kjøpe.

Hvordan har det vært å starte egen bedrift?´

Jeg har vært heldig. For meg var mye av jobben gjort gjennom den innsatsen jeg hadde lagt ned i HansPetter.info, og den merkevaren jeg hadde etablert via sosiale medier.

At jeg begynte for meg selv, var på mange måter en videreføring av den jobben jeg allerede gjorde mens jeg jobbet i Geelmuyden Kiese.

Den største forskjellen – utover at jeg nå var 100% avhengig av egen innsats – var at jeg ble langt mer attraktiv som selvstendig, enn når jeg var tilknyttet til et større PR- og kommunikasjonsbyrå. Det åpnet seg raskt dører som ellers var lukket.

Har du møtt på noen spesielle utfordringer?

Det er vel alltid noen utfordringer forbundet med å starte med noe nytt. For meg har tiden vært den største utfordringen. Jeg har vært såpass heldig at det ikke har manglet på oppdrag.

Derimot har det manglet på tid – og det på alle områder. Tid for å kunne håndtere oppdragsmengden – og det uten at det gikk utover kvaliteten, men også tid til å håndtere alt det administrative.Tid til min kone, tid til mine barn, tid til venner og egen helse.

Det første halvåret gikk på mange måter utover alt annet enn egen ”sjappe”. Samtidig fikk jeg stablet på beina en grei økonomi og et overskudd som gjør at jeg kan tåle en dårlig måned eller tre, uten at det går utover egen evne til å håndtere lån og andre økonomiske forpliktelser.

Hvordan har det vært å gå fra økonomisk trygghet til usikkerhet?

Det er ikke til å legge skjul på at det er mer behagelig å ha en trygg lønn. Samtidig er du aldri trygg når du jobber i et PR- og kommunikasjonsbyrå, hvor lønn er et resultat av hvor mange timer i løpet av en dag du klarer å selge deg selv.

Konsulenter lever under et konstant press og stress. Jeg vil si at stresset er kraftig redusert etter at jeg begynte for meg selv. Jeg selger langt færre timer, men langt flere foredrag, kurs, workshops og konferansier-oppdrag i dag, hvor prisen er avtalt på forhånd. Bedrifter er ganske flinke til å planlegge i god tid, og det gjør at jeg har en viss form for økonomisk forutsigbarhet.

Utfordringen min er å levere god kvalitet i alt jeg gjør, samtidig som jeg må ha tid til å oppdatere meg, skrive nye bloggposter og opprettholde min egen merkevare. Være og forbli aktuell og relevant.

Hva tenkte familien din når du skulle starte for deg selv?

Jeg hadde aldri startet for meg selv, om ikke min kone støttet meg 100%.

Marianne har ikke bare ”backet” meg i forhold til å starte for meg selv, men også ”pushet” meg mot å ta valget om å gå solo.

Han legger til at hans kone også jobber med markedsføring og kommunikasjon, og det gjør henne på mange måter til den en perfekte sparringspartner og rådgiver.

Hvilke oppturer og nedturer har det vært på veien?

Nedturene så langt må vel være de gangene jeg må takke nei til et oppdrag jeg gjerne vil ta på meg, men som jeg ikke har anledning til å ta, fordi jeg allerede er booket opp.

Ved et par anledninger har jeg holdt tre foredrag på en og samme dag, men det hører til sjeldenhetene at det passer såpass. Samtidig er det såpass slitsomt å forberede og nullstille seg tre ganger i løpet av en og samme dag at det ikke er noe jeg nødvendigvis trakter etter i det lange løp.

Hans-Petter forteller at gründertilværelsen først og fremst har vært en sammenhengende opptur siden han valgte å starte for meg selv.

Enn så lenge ser det også ut til at oppturen vil fortsette – uten at jeg tar noe som helst for gitt.

Første halvår ser ganske så godt ut. Noen oppdrag har også begynt å dukke opp for høsten 2015, men på ingen måter er andre halvår på plass. Det krysser jeg fingrene for vil være tilfelle før jeg stikker på sommerferie i juli.

Hvordan ser fremtiden ut for bedriften din?

Fremtiden ser lys ut. Det skjer så mye nytt hver eneste dag. Næringslivet, ledelse, markedsføring og kommunikasjon er i en utrolig endringsprosess, hvor behovet for kunnskap og innsikt som jeg forhåpentligvis besitter – og vil besitte – vil fortsatt være en ettertraktet vare.

Når det er sagt forholder jeg meg til fremtiden i et tre til seks-måneders perspektiv. Det skal bli spennende å se hvor lenge det varer. Jeg krysser i alle fall alt jeg har for at jeg kan feire både ett, to og tre årsdag som selvstendig næringsdrivende. Det har gått over all forventing det første halvåret.

Det ser ut til at jeg klarer å innfri egne forventninger for det andre halvåret også…

Enn så lenge har jeg ikke våknet opp EN ENESTE DAG og angret på at jeg sluttet i Geelmuyden Kiese, for å starte opp for meg selv, avslutter han før han haster videre til neste oppdrag.

Stikkord: , , , ,

Annonse
Ads banner