Bilde av Arild Bjørn-Larsen
Salg og Markedsføring, Sosiale medier Redaksjonen Foto: enerWE

Han blir skremt

Hvor mange tjenester bruker du per dag?

Arild Bjørn-Larsen har bakgrunn fra Tarantell og Making Waves. Nå jobber han ved Westerdals. Han er blant foredragsholderne på frokostmøte som denne uken samlet omkring 50 markedsførere hos tacticrealtime.com.

Før jeg går i dusjen

Han forteller at han blir skremt når han ser hvor mange digitale tjenester han bruker hver dag.

Før jeg går i dusjen, så sjekker jeg mobilen flere ganger, forteller han.

Folk sjekker telefonen mer enn 1000 ganger i uka.

Godt sagt om teknologi

Han siterer også Arthus C. Clarke:

In the short term, we tend to overestimate technology and in the long term, we tend to underestimate technology.

For oss som jobber med salg og markedsføring har word of mouth blitt ekstremt viktig, forteller Bjørn-Larsen. Vi stoler mye mer på hva folk prater om i sosiale medier, enn på budskapet til avsender.

Nå handler det om analyse og justeringer

Bjørn-Larsen forteller videre at digital markedsføring nå handler om analyse.

De aller hotteste gutta i Silicon Valley er analyse-guruene. De tjener enormt godt, og kan få jobb hvor som helst.

Han forteller at vi går fra gjetning og «grove» tall til eksakte tall og analyse.

Videre så går vi fra relativt lange sykluser til kontinuerlig arbeid med justeringer.

Ad-blockers

Michiel Brankaert, DMP Manager i Resolution Media deltar også på frokostmøtet.

Vi ser at «ad-blockers» er en utfordring for oss som markedsførere, forteller han. Samtidig så tror vi ikke dette blir et veldig stort problem. Eksempelvis har Dagbladet uttalt at de vil stenge ute lesere som benytter «ad-blockers».

Hva er remarketing?

Bankaert forteller at det er en utfordring å sikre at relevante annonser vises for rett publikum.

Vi jobber nå med remarketing programmatic, forteller han.

Han forteller at i tradisjonell remarketing så jobber man med å få leseren tilbake på nettsiden ved å vise sine bannere på andre nettsteder. Bannere vises for lesere som tidligere har besøkt avsenderens nettside.

En mer avansert metode er dynamic marketing.

Jeg elsker dynamic remarketing, forteller Brankaert. Her blir leseren eksponert for annonser for produkter eller tjenester som leseren tidligere har vist interesse for.

Videre så forteller han om dynamic category remarketing.

Her blir leseren eksponert for andre produkter og tjenester i samme kategori som leseren har vist interesse for.

Dataproblem

Utfordringen med gode teknologiske løsninger innen re-marketing for det norske markedet er at man har en relativt liten målgruppe.

Internasjonalt så han man nok lesere til å segmentere i kategorier, men i Norge kan målgruppen bli for liten.

Denne utfordringen kan man løse med å kjøpe og bruke semantiske data.

Ved å bruke kategoribaserte profiler kan man spisse annonsene basert på ulike brukerprofiler, forteller Brankaert. Her kommer vi til å se en enorm vekst.

Stikkord: , , , ,

Annonse
Ads banner