Hans-Petter Nygård-Hansen
Sosiale medier Redaksjonen Foto: enerWE

Varemerke vs. merkevare

Kan du forskjellen?

Meltwater samler i dag mer enn 100 deltakere på frokostmøte på Onda på Aker Brygge.

Fremover kommer vi til å kjøre en serie med frokostmøter med tema Brainfood, forteller Niklas de Besche, Executive Director Nordics, Meltwater.

The Next Generation

Han holder åpningsforedraget.

En ny generasjon av software kommer til å vokse kraftig, forteller han.

Han forteller at ekstern data kommer til å bli en av de viktigste kildene til å ta beslutninger.

Å bruke intern data er som å se i bakspeilet, hevder han. Fremover kommer ledere til å ta bruk av ekstern data for beslutninger. Media Intelligence kommer til å bli et strategisk verktøy.

Større enn Twitter

Etter to kopper kaffe og et halvt rundtstykke er det sceneskifte. Karin Greve-Isdahl, VP of Communications, Opera Software tar mikrofonen og innleder med å sammenlikne Opera Software med Twitter.

Vi er veldig stolte av å ha flere brukere enn Twitter, forteller hun. Twitter har kun 300 millioner brukere, mens vi har mer enn 350 millioner brukere.

Papir er yesterdays news

Videre mimrer hun litt om det gamle medialandskapet.

Papir er historie. Det nye mediemarkedet er på mobiltelefonen, forteller Greve-Isdahl.

Hun forteller at de ikke lenger har fokus på pressemeldinger.

Selvfølgelig har vi pressemeldinger når vi har store nyheter, men langt viktigere er hva vi skal prate om hver dag, hver uke. Vi starter hver mandag med et møte der vi blir enige om hva vi skal prate om i sosiale medier. Her bruker vi blant annet vår egen Youtube-kanal og vår egen blogg.

Selfies

Opera Software har opparbeidet seg mye erfaring når det gjelder hva som fungerer.

Da vi lanserte en ny oppdatering, så oppfordret vi våre nettleserbrukere til å ta et selfie-bilde av seg selv. Vi fikk inn tusenvis av bilder. De setter stor pris på at et stort brand som Opera Software bruker bildende de har postet.

Fast reply

Videre forteller hun at man må være på ballen.

Når det gjelder Twitter, så er det kun en ting som gjelder, forteller Greve-Isdahl. Vi må svare raskt.

Opera er heller ikke usynlige på Facebook.

Her har vi mer enn 10 millioner fans, forteller hun. Vi har gått forbi merkevaren Lego.

Erfaringsoverføring

Greve-Isdahl deler noen læringspunkter.

Det eneste som teller er tittelen, forteller hun. Tittelen må være SEO-optimalisert, og tittelen må engasjere.

Videre så poster vi hver bloggpost tre ganger. Dette fordi Facebook har strammet inn sine algoritmer der de ikke viser postene for alle våre fans.

Hun forteller også at de har en tydelig satsning på video.

Vi har ansatt personell som kun jobber med video, forteller hun. Video må være kort.

Videre så må video på Facebook starte uten lyd. Ellers kan viktig budskap forsvinne da video startes i Facebook uten lyd.

->> Se bilder fra arrangementet

Opera Software har også erfart at det lønner seg å poste på Facebook kl. 10.00, 15.00, 17.00 og 19.00.

Når det gjelder nyhetsbrev lønner deg seg faktisk å sende ut dette i helgen. Da får mottakeren færre e-post, og vi lykkes bedre med å fange oppmerksomheten.

Greve-Isdahl avslutter med å si at det morsomme er at alt kan måles.

Bruk tid på å eksperimentere, og bruk tid på å måle det.

Alle må bli mer nerdete

Hans-Petter Nygård-Hansen deltar også på arrangementet.

Vi må tørre å bli mer nerdete, forteller han.

Dagens foredrag handler om forskjellen mellom merkevare og varemerke.

Vi er nå tilstede hos Meltwater, forteller han.

Meltwater er et varemerke. Hvordan vi prater om Meltwater handler om merkevare.

Nygård-Hansen er overbevist om at det står og faller på hvordan man jobber strategisk med merkevarebygging.

Alt har blitt åpent og transparent i dag. Det er vanskelig å være en kødd, sier han. Alt smelter ihop.

Han stiller også spørsmålet om hva som skjer i sommerferien.

Nettet sover aldri. Dersom et selskap logger av i fire uker, så kan dette koste merkevaren dyrt. Folk slutter ikke å klage på dårlig kundeservice i ferien.

Hvordan er din bedrift rigget på sosiale medier før sommeren?

Stikkord: ,

Annonse
Ads banner