
Sosiale medier i olja
Bruk mer energi på å lytte.
Espen Eik (bildet) har jobbet som rådgiver i Appex i 2 år. Før dette jobbet han som selvstendig konsulent innen sosiale og digitale medier med et utvalg kunder over hele Skandinavia.I et intervju med enerWE.no deler Espen Eik sine tanker om sosiale medier i oljebransjen.
Hvorfor valgte du å jobbe i Appex?
Jeg jobber med et fagfelt som er ekstremt dynamisk. Mye av stillingen min i Appex går ut på hele tiden å holde meg oppdatert på hva som skjer innen sosiale medier, slik at våre kunder kan ligge et hode foran de andre.
Stillingen min gir meg rom til og gjøre dette. Det at vi har stor frihet i det vi jobber med er et stort pluss, og sist men ikke minst – Appex har en veldig flat organisasjon, dørene er alltid åpne hos ledelsen. Dette setter alle de ansatte pris på.
I hvilken grad benyttes sosiale medier i oljebransjen i dag?
Bruk av sosiale medier i olje-og energibransjen har ikke vært særlig synlig før nå i det siste. Det finnes noen markante selskaper som gjør det godt og er flinke i dialogen. Jeg kan trekke frem Aibel som et eksempel, de er flinke med dialog og snakker med folk, ikke til!
Sosiale medier er først og fremst dialog, det glemmer veldig mange. Selskaper har en tendens til å bruke «dere», mens man må bruke «du» og «deg» for å skape engasjement og aktivitet blant de som følger deg. Norsk Olje & Gass går også foran som et godt eksempel på hvordan en organisasjon kan være flinke med nettopp å drive dialog med de som følger organisasjonen.
Det vi ofte ser av selskapene innen olje-og energi er at de bruker de sosiale mediene til å skryte, og selvsagt – det må de ha lov til, men de må ikke glemme å lytte. Åpenhet er viktig i sosiale medier, man har ikke noe der å gjøre om de ikke velger full åpenhet.
Espen Eik tror ikke bruken av sosiale medier i oljebransjen vil endre seg drastisk med det første.
Vi vil nok se at flere og flere selskaper tar i bruk disse mediene, men det vil ta noen år før vi ser at de største selskapene tør å åpne seg opp. Dette gjelder for så vidt i hele kommunikasjonsprosessen til disse selskapene. Oljebransjen er kjent for å være veldig lukket.
Tre råd
Espen Eik lister opp tre råd til selskap i oljebransjen som skal ta i bruk sosiale medier:
Tre fallgruver
Espen Eik lister også noen fallgruver som selskap ofte går i:
Avslutningsvis vil jeg også gi et siste råd: Ha for alt i verden en god krisehåndteringsplan tilgjengelig OM noe skulle skje.
Om Appex