shutterstock_390454498
Iteo, Salg og Markedsføring Andreas Thue

Innholdsmarkedsføring økte salget med 30 prosent

Bedre verdibaserte budskap og digital markedskommunikasjon ga gode resultater da NTI CADcenter skulle selge flere kurs.

NTI CADcenter har vært en lojal kunde av Iteo i flere år. Deres virke handler om salg av lisenser, støttetjenester og opplæring på Autodesk sine fremtidsrettede CAD og BIM løsninger. Dette er viktige verktøy for alle som skal tegne, konstruere, beregne, designe eller skape noe – og det brukes av nær sagt alle oppegående arkitekter og ingeniører i Norge.

Skal man lykkes med innovativ programvare er det en forutsetning at man har kunnskap. NTI CADcenter har derfor stort fokus på å levere kurs og opplæringstjenester, og Kjersti Norstad er ansvarlig for den delen av selskapets virksomhet.

Hvordan selge det som er vanskelig å kommunisere?

Vinteren 2016 ønsket Norstad nye ideer og en noe friskere tilnærming til markedet. Iteo ble derfor dratt inn i en strategiprosess og et kreativt rådslag for å komme opp med nye svar på hvordan tilby kurs og opplæring. Dette i en tid der en stor del av NTI CADcenters kundegruppe opplevde trangere økonomiske tider. Sammen kom vi frem til en tilnærming som inneholdt disse virkemidlene:

  • Endring av budskapet
  • Stort internt fokus på kurs og kompetansetjenester – viktigheten av sertifisering for fremtidens arkitekter, konstruktører, designere og ingeniører
  • Verdibasert kommunikasjon som fremhevet verdien av ny kunnskap for den enkelte arbeidstager og for virksomheten
  • Innholdsmarkedsføring med en bloggpostserie som fokuserte på hva, hvorfor og hvordan
  • Smart og kostnadseffektiv digital distribusjon på tvers av egne og fortjente kanaler
  • Vi lagde spørreundersøkelser som vi distribuerte til selskapets egen kundedatabase

Ønsker du å lære fremtidens arbeidsformer innen CAD og BIM? Send en mail til Kjersti.

Resultater:

  • NTI CADcenter har fått en mer fremtidsrettet kommunikasjonsform rundt kurs og opplæring. Dette var viktig i en tid der de fornyet hele sin opplæringsportefølje
  • De økte salget med 30 prosent
  • Av de ti mest lest sakene på virksomhetens blogg, var fem relatert til denne kampanjen. Vi så også at brukerne ble lenge på siden, og at de klikket seg videre til tilhørende sider
  • Spørreundersøkelsene var sterkt salgsutløsende. Prosentandelen som ønsket personlig oppfølging var den høyeste Iteo har sett
  • Innhold produsert for bloggen ga mye fortjent oppmerksomhet i bransjeblader
  • Innhold distribuert med nyhetsbrev var en sikker vinner for å selge kursplasser. Særlig når nye typer opplæringsformer ble tilbudt

– Vi fikk råd om å ta i bruk våre viktigste ressurser for å fremme satsningen på sertifiseringstjenester, nemlig våre ansette. Vi har sett stor effekt av tydelig forankring internt, og det er ingen tvil om at våre kolleger har vært flinke til å fremheve våre tjenester, både personlig med kundene og i digitale kanaler, sier Kjersti Norstad.

Konstruktivt samarbeid

Denne kampanjen var ikke et tilfelle der kunde ga brief og byrå leverte løsning. Her utfordret vi hverandre og kom sammen frem til tilnærmingen vi hadde best følelser for.

– Vi har tatt i bruk kommunikasjon som er mer personlig og målgruppetilpasset. Tekstene spisses bedre og vi har mer fokus på hvem vi egentlig ønsker å nå med tekstene våre. Det tar jeg med meg i alt jeg produserer nå. Vi tenker smartere i markedsføringen, og har fått god hjelp til å komme ut med budskapet, sier hun

Hun forteller om flere leads fra bloggpostene, og svært god salgsutløsende effekt når selskapet kommuniserer direkte med kundene via digitale plattformer.

– Den beste erfaringen for meg var det gode samarbeidet med Iteo. Vi utfordret og lærte av hverandre, og tok i bruk budskap og virkemidler som viste seg å ha svært god effekt. Vi har stor tro på troverdig innhold for å engasjere våre kunder, sier Norstad.

– Det har vært gøy å jobbe sammen med Iteo. De overfører kunnskap og har gitt oss verktøyene som gjør oss bedre rustet til å lykkes i fremtiden. Det er gøy når vi ser at kommunikasjonen kan være så salgsutløsende, avslutter Norstad.

Har du noe som er vanskelig å kommunisere/ikke lett å selge? Vi tar gjerne utfordringen om du sender Iteo en mail.

Stikkord: , ,

Denne artikkelen er skrevet av Iteo som er kunde av enerWE AS

Iteo

Iteo er et markedskommunikasjonsbyrå som tilbyr de fleste kommunikasjonstjenester – strategisk og operativt. Vårt tilbud dekker bredt, nær sagt alt innen markedskommunikasjon og særlig PR og digitale tjenester. Vi gir deg de gode ideene, inspirasjon og skreddersydd kommunikasjon. Med innsikt og engasjement lager vi effektive og morsomme løsninger som skaper målbar verdi.