Helene Brandal RS Sjøredningsskolen
RS Sjøredningsskolen RS Sjøredningsskolen Foto: enerWE

– Andre bransjer er mye raskere til å kjempe for arbeidsplassene sine

Maskinsjefutdannede Helene Brandal ønsker seg mer offensive sjøfolk.

Helene Brandal er utdannet maskinsjef med bakgrunn fra Sjøforsvaret og oljebransjen, og har opplevd store oppturer og nedturer på veien. Hun mener norske sjøfolk burde kjempe litt mer for bransjen sin.

– Jeg visste tidlig at jeg ville jobbe med noe fysisk, der jeg kunne bruke kroppen, forteller Brandal om valget av utdanning. Hun jobber til daglig som kursinstruktør på simulator ved RS Sjøredningsskolen.

Motormannslærling i Forsvaret

På videregående valgte hun mekaniske fag, og da hun søkte seg til skipsteknisk drift videre på skolen fikk hun etter hvert lærlingplass som motormann i Sjøforsvaret, nærmere bestemt på Kystvaktfartøyet KV Svalbard.

– Jeg glemmer aldri den tiden, sier Brandal med et smil. – Jeg fikk oppleve utrolig så mye kult, og være med på så mye utenfor selve jobben.

Hun har vært på Svalbard kanskje ti ganger, deltatt i helikopteroperasjoner og vært med på forskningstokt. Hun har vært på Grønland og Jan Mayen, sett isbjørn og fått oppleve mye hun aldri ville ha fått noe annet sted.

Maskinoffiser inn i offshore

Etter lærlingtiden gikk hun videre på Fagskolen i Vestfold som maskinist, der hun traff sin ektemann. Deretter jobbet hun som maskinoffiser på KV Svalbard, før hun søkte seg ut i det sivile. Mannen jobbet som styrmann i Eidevik offshore, et rederi i Langevåg, Bømlo.

– Slik jeg erfarer er Eidesvik Offshore et rederi som virkelig tar vare på sine ansatte, og jeg har mange gode minner fra den tiden, sier Brandal.

Fra gode tider til ”NAV Drilling”

Hun ble i Eidesvik offshore og jobbet som 1. maskinist på supply og subsea i nesten fire år før hun søkte seg til COSL Drilling i 2013. Det var gode tider i oljebransjen på den tiden.

– De ansatte mange i oljebransjen da, og jeg hadde mange venner som fikk jobb som anbefalte meg å søke. Etter kort tid ble jeg ansatt i COSL Drilling.

I august 2015 ble 229 stillinger revet vekk i COSL, og Brandal var en av de som mistet jobben sin på grunn av lav ansiennitet.

– Jeg ble ansatt i NAV Drilling, som jeg pleier å si, spøker Brandal.

Bruker den praktiske erfaringen

Hun måtte omstille seg og søkte forskjellige steder etter nytt arbeid. Etter hvert fikk hun engasjement hos RS Sjøredningsskolen som instruktør for Bridge og Engine Room Resource Management (BRM og ERM), hovedsakelig simulatortrening.

– På RS Sjøredningsskolen får man helt klart utbytte av sin faglige bakgrunn, og jeg bruker for eksempel dette i simulatorkjøring. Jeg mener for at man skal kunne lage realistiske og kundebaserte simulatorøvelser og kurs som er spesifikt rettet mot offshore og skipsfart er det en stor fordel med å ha maritim bakgrunn selv.

RS Sjøredningsskolen tilbyr blant annet en rekke kurs innenfor maritim næring og olje og gass, som blant annet videregående sikkerhetsopplæring, ECDIS, hurtigbåtkurs, grunnleggende sikkerhetsopplæring, HLO- kurs, livbåt-kurs, ISM-kurs, BRM, ERM og mye mer, samt alle STCW-kurs for skipsfart og offshore.

– Vi har jo topp moderne simulatorer vi bruker som er levert av Kongsberg. Disse er vi stolte av og bruker mye i ERM/BRM og hurtigbåtkurs, forklarer Brandal.

Simulatorinstruktør på land

For maskinisten var det var stor overgang å gå fra offshore til land.

– For eksempel er det uvant å ha så lite fritid i forhold til før, 8-16-jobb er et helt annet liv. Men så har man fordeler også, som at man er hjemme hver dag og kan for eksempel ha hund, smiler Brandal.

– Hvis du skal se litt frem i tid, hvordan tror du landskapet på jobbfronten kommer til å se ut?

– Det er vanskelig å forutse. Det vil nok være utfordringer innenfor offshore en stund til, men jeg velger å være optimist og ser at den nye maritime strategien er offensiv og at det skal satses videre på norsk kompetanse, mener Brandal.

Rederier kan flagge ut skip til andre land, for blant annet å få billigere arbeidskraft.

– Jeg tror ikke det blir noe mindre av dette fremover, og det truer jo norske arbeidsplasser til sjøs. Jeg skulle ønske det norske maritime miljøet ville kjempe enda mer. Andre bransjer er mye raskere til å kjempe for seg og arbeidsplassene sine gjennom fagforeninger, mens sjøfolk er etter min oppfatning litt mer laid back.

Brandal mener at man må stå opp for seg selv og verne om sin kultur og sine verdier.

– Hvis ikke kommer det fortsatt til å bli reduksjon av norske sjøfolk fremover, og det er det vel ingen som ønsker…?

Stikkord: , , , , ,

Denne artikkelen er skrevet av RS Sjøredningsskolen som er kunde av enerWE AS

RS Sjøredningsskolen

RS Sjøredningsskolen AS er et heleid datterselskap av Redningsselskapet og et resultat av at Norges Maritime Utdanningssenter (NMU) i Horten og Sjøredningsskolen i Stavern slo seg sammen i 2014.

Deres mål er å være den foretrukne leverandøren av sikkerhets- og beredskapskurs til offshore-, skip- og landbaserte industri og næringsliv. I tillegg satses det nå på fritidsbåtmarkedet. Redningsselskapet benytter i stor grad RS Sjøredningsskolen for opplæring av sine egne mannskaper. Noen av våre større kunder er Redningsselskapet, Color Line, PGS, Høyskolen Sørøst Norge og Bastø Fosen.

RS Sjøredningsskolen innehar godkjenning for sikkerhets- og beredskapsopplæring i henhold til Norsk olje og gass og Sjøfartsdirektoratet. Vi er også sertifisert i henhold til ISO 9001:2008 av Bureau Veritas Certification og kvalifisert av Achilles JQS som leverandør til offshoreindustrien.

Annonse
Ads banner