Resirkulerer bilbatterier for å lagre strøm fra solceller

Se videointervju med Jon Helsingeng, Country Manager i EATON

Publisert   Sist oppdatert

EATON samlet nylig energiaktører og presse på Bislett Stadion for en full dag med faglig innhold.

Jon Helsingeng er Country Manager i EATON. Han forteller til enerWE at solcellene på taket av Bislett er på hele 1100 kvadratmeter.

— Solcellene lader inn via solcelleivertere inn på nettet, som igjen lader opp batteriet som vi har installert.

Han forklarer at solcellene produserer mest om dagen, og at de da kan bruke batteriene om kvelden til å levere energi.

— I løpet av et år produserer solcellene ca. 150.000 kilowattimer. Solcellene dekker omtrent 15 % av forbruket når de har arrangementer.

Han understreker at det også har flere fordeler.

— Solcellene bidrar også til at de kan kutte strømtoppene, og dermed også spare på disse strømtopprisene. I tillegg kan solcellebatteriene brukes som nødstrøm, så hvis strømmen går så kan du ha lys her i 2,5 time.

Eaton har et samarbeid med Nissan og tar batterier fra gamle biler og resirkulerer disse.

— Vi stripper disse helt ut på cellenivå og bygger disse sammen igjen. For kunden er de som nye batterier. Vi får batteriene fra Nissan når de tar tilbake biler som skal resirkuleres.