Bilde av Øyvind Sætre
Priser og tildelinger Redaksjonen Foto: Frode Hjelmervik/Aibel

Min første kjærlighet

Han gråt da hun dro fra byen.

Vi har sett bildene hans. Gang på gang. Det er ikke til å unngå. Under bildet står det ofte:

Foto: Øyvind Sætre.

Bildene til Sætre brukes på enerWE.no, Offshore.no, Maritime.no, Sysla.no og mange flere bransjenettsteder.

Vi møtte Øyvind Sætre på et arrangement i Haugesund, og stilte han noen spørsmål. Vi var nysgjerrige på mannen bak kameraet.

Hvem er egentlig Øyvind Sætre?

Når fikk du først interesse for det å ta bilder?

Mitt første bilde tok jeg da jeg var 2 1/2 år gammel. Jeg stakk av med mors gamle Instamatic-kamera. Hun fikk det aldri igjen. Det gikk i traktorer og anleggsmaskiner – og etterhvert båt og plattform. Det var det som til slutt ble den altoppslukende interessen i barndommen min.

Fra barndomshjemmet hadde vi panoramautsikt over havet. Kom det rigger til overhaling til Haugesund Mekaniske Verksted, måtte jeg alltid på kaien og ta bilder av dem.

Han legger til at hans første kjærlighet var H3-riggen Fernstar som lå i opplag i Haugesund. Han grein da hun dro fra byen på vårparten i 1979.

Paradoksalt nok er kanskje barnebildene jeg tok mine mest verdifulle. De forteller meg så mye om den personen jeg er i dag. Og de framkaller så mange minner. Ser jeg på bilder jeg tok som liten, kan jeg fremdeles fornemme lukter, hendelser og opplevelser.

Hvorfor ble du interessert i å ta bilder? 

Egentlig ville jeg bli skipsingeniør. Men jeg likte aldri hverken matematikk eller fysikk. Det var det visuelle som tiltrakk meg – det å tegne, og formgi offshorefartøyer. Jeg vet egentlig ikke hvor fascinasjonen for det å ta bilder kom fra. Jeg vet bare at jeg likte det.

På et tidspunkt ble oljeindustrien og foto, de to store interessene til Sætre forent.

Jeg fikk Statoilmagasinet i posten på 70- og 80-tallet, og ble slått av storheten i bildene til mangeårig Statoil-fotograf Leif Berge. Hvem husker ikke bildene hans av enorme betongskaft på vei til Vats, eller Queen Elizabeth 2 som møter Statfjord B-dekket i Byfjorden i Stavanger. Dette var ikoniske bilder fra olje-Norges begynnelse.

Hvor lenge har du jobbet som fotograf?

Jeg har jobbet som fotograf i 20 år – siden 1994.

Jeg er utdannet fotojournalist fra Høgskolen i Oslo, og har en bakgrunn som pressefotograf. Troll C-plattformen, som ble bygget ved verftet i Haugesund på slutten av 1990-tallet, var det første store byggeprosjektet jeg jobbet med fra første platebrenning til sail away. Siden skulle det bli mange flere.

Hvor mange bilder tar du på en vanlig arbeidsdag, og hvor mange av disse sletter du?

Jeg tar vel omkring 50.000 eksponeringer årlig. Hvor mange bilder jeg tar på en jobb varierer med oppgavens kompleksitet. Jeg sletter sjelden bilder – det tar for lang tid i en arbeidsflyt, og kan gjøre at du mister fokus på det du holder på med. Det er lettere å ta vare på alt.

Hvordan er en typisk bestilling fra en kunde?

Foto er et identitetsskapende verktøy for enhver bedrift. Noen ganger ønsker kunden å vise en ny båt, plattform eller komponent. Andre ganger handler det om mennesker i miljøene. Kunden ønsker å vise operasjonene, design, innovasjon, kompetanse.

Noen ganger foreligger det konkrete bildebriefer, men de aller fleste gangene får jeg bare beskjed om å dra avgårde og komme hjem med gode bilder. Det er en tillit jeg blir ydmyk av.

Hvordan vil du beskrive din arbeidshverdag?

Arbeidsdagen er svært varierende. En dag er aldri lik den neste. Ute på fotoshoot i all slags vær, på reise eller hjemme, på kontoret og ferdigbehandler bildene. Det kan være vanskelig å planlegge aktiviteter utenom jobb, jeg vet aldri hvor jeg er i neste uke eller neste måned.

Hva skiller det å ta bilder i industrilandskap med det å ta bilder i «vanlige omgivelser»?

Det aller viktigste er at du utfører jobben din på en måte som er sikker både for deg sjøl og for omgivelsene dine. Er du offshore, eller på et prosessanlegg på land, kan du ikke ta et eneste bilde før du har en gyldig arbeidstillatelse som definerer omfanget av jobben og hvor du skal fotografere.

Dessuten er det litt begrensninger på utstyret du kan bruke – ingen flash f.eks. på prosessanlegg eller innenfor sikkerhetssonene til installasjonene offshore. Jeg jobber stort sett med det tilstedeværende, naturlige lyset, så for meg har det aldri vært noe stort problem.

Hvem er dine kunder? 

Kundene er i all hovedsak verftsindustrien, olje- og gasselskaper, rederier og leverandørindustri forøvrig. Jeg jobber også med kunder innen andre disipliner.

Hvor mange dager er du på reise i løpet av et år?

Det varierer. I perioder kan det være nokså intenst. Den siste måneden har tatt meg til USA, København og to lokasjoner offshore – i tillegg til mye reising lokalt.

Hva ser du etter når du tar bilder?

Bilder forteller alltid en historie. Jeg ønsker å løfte fram den delen av Norge som veldig mange aldri ser. Jeg vil løfte fram menneskene som designer, bygger, vedlikeholder og drifter. Mennesker som er svært stolte av arbeidsplassene sine – og som alltid gjør sitt ytterste for at jeg skal kunne gjøre min jobb.

Jeg ser etter kontrastene. Det røffe. De små menneskene mot store konstruksjoner, eller store konstruksjoner mot et ennå større hav.

Sist gang jeg fløy ut over havet, og det bare var hav på alle kanter – så langt øyet kunne se, tenkte jeg: Dette er Norge. Og jeg kjente at jeg ble stolt av det.

Du kan se flere av bildene til Øyvind Sætre på hans hjemmeside: oyvindsatre.no

Annonse
Ads banner