Farstad
Priser og tildelinger, Subsea Redaksjonen Foto: Harald Valderhaug/Farstad Shipping

Gigant fullastet med teknologi

Subsea et viktig satsningsområde.

Farstad Shippings nyeste subseafartøy «Far Sleipner» sprenger grenser. Fartøyet, som døpes i dag i Ålesund er høyere enn byens rådhus og lengre enn en gressmatta på Color Line Stadion. I tillegg er fartøyet fullastet med avansert og miljøvennlig teknologi, skriver selskapet i en pressemelding.

Subsea er et viktig satsningsområde for Farstad Shipping, og vi har som mål å ta en sterk posisjon i dette markedet. «Far Sleipner» er et subseafartøy i verdensklasse, som jeg vet vil bli godt mottatt av våre oppdragsgivere, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping.

Dåpen finner sted i dag kl. 10.00 ved piren på Storneskaia Nord i Ålesund sentrum.

Ny og avansert teknologi«Far Sleipner» er det første av tre nye subseafartøy som skal leveres til Farstad Shipping. Fartøyet, som først og fremst er designet og bygget for subsea-konstruksjonsoppdrag, kan også utføre såkalte IMR-operasjoner («inspection, «maintenance» og «repair»). «Far Sleipner» er spekket med siste nytt fra teknologifronten. Blant annet er et av markedets mest avanserte dynamiske posisjoneringsanlegg installert om bord, nemlig Rolls-Royces nye DP3-system.

Posisjoneringsanlegget har trippel redundans og sikrer at fartøyet ved hjelp av sine propellere opprettholder sin posisjon, selv om noe uforutsett skulle skje, slik som for eksempel at ett av to separate maskinsystemer faller ut. Det gjør at fartøy kan fullføre operasjonen trygt og effektivt, sier Børge Nakken, konserndirektør for teknologi og utvikling i Farstad Shipping.

Miljø i frontVed siden av å være et teknologisk foregangsfartøy, er «Far Sleipner» også svært miljøvennlig. Med tre hovedpropellere, optimalisert for både dynamisk posisjonering og forseiling, og fire hovedmotorer sikrer man både stor fleksibilitet, lavt brennoljeforbruk og følgelig lave CO2-utslipp. I tillegg er alle hovedmotorene utstyrt med katalysatorer, noe reduserer NOx-utslippene med hele 95 prosent.

Vi ønsker å være ledende på miljøvennlig teknologi, og arbeider kontinuerlig med å utvikle nye og bedre løsninger. De siste årene har utslippene fra våre fartøyer blitt kraftig redusert. Alle våre nye fartøy har også «clean design», hvor oljetankene er plassert innvending i skroget. Slik reduserer vi faren for oljeutslipp ved skrogskade, sier Karl-Johan Bakken.

Størst i flåten«Far Sleipner» er med sine 143 lengdemeter og 50 høydemeter fra kjøl til mastetopp størst i Farstad Shippings moderne flåte på over 60 fartøy. Selve dekket har et areal på over 1.800 kvadratmeter, tilsvarende syv tennisbaner, og fartøyets to kraftige offshorekraner kan løfte opptil 350 tonn. Begge kraner kan arbeide ned til 3.000 meter vanndybde og har aktiv hivkompensering, en funksjon som automatisk holder lasten helt i ro selv i dårlig vær med store fartøybevegelser.

På det meste kan «Far Sleipner» operere tre fjernstyrte undervannsfarkoster samtidig, såkalte ROV-er. I tillegg er det plass til et mannskap på 130 personer som alle har sin egen lugar.

Dette fartøyet er noe av det beste vi har prestert så langt. Våre mange samarbeidspartnere med Vard i spissen fortjener en stor for takk for den innsatsen de har lagt ned. Uten dem hadde ikke dette vært mulig, avslutter Karl-Johan Bakken.

«Far Sleipner» er bygget ved Vard Langsten i Norge basert på skrog fra Vard Tulcea i Romania og ble overlevert til Farstad Shipping 26. mars 2015.

Om Farstad ShippingFarstad Shipping har i dag en flåte på 62 skip (31 AHTS, 26 PSV og 5 SUBSEA) samt 2 SUBSEA fartøy under bygging. Selskapets aktiviteter drives fra Ålesund, Melbourne, Perth, Singapore, Macaé og Rio de Janeiro. Samlet antall ansatte på land og sjø er ca. 2.200. Selskapets strategi er å være en langsiktig og betydelig leverandør av store, moderne offshore servicefartøyer til oljeindustrien internasjonalt. Selskapet har en langsiktig befraktningsprofil.

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner