Kolbjørn Andreassen - Norsk olje og gass
Politikk, Sosiale medier TEAM Nordmarka AS Foto: Lars Vidar Gullestad

Kommunikasjon er kjernen

Mest vekt på Facebook og Twitter.

Kolbjørn Andreassen, Redaktør, Norsk olje og gass er første foredragsholder på podiet på Energy Communication Conference. Han forteller at i Norsk olje og gass utgjør kommunikasjonsavdelingen ca. 25 % av organisasjonen som består av 40 ansatte. Sosiale medier er et satsningsområde.

Vi legger mest vekt på Facebook og Twitter, men bygger også opp andre kanaler. Gjennom sosiale medier får vi selv eierskap til budskapene våre.

Andreassen har klare tanker om hva man bør tenke på i sin digitale tilstedeværelse;:

Vær trygg på at du har noe å fortelle – også om ett år. Tenk igjennom om du har noe å si, og hva. Vit også hva du ikke skal mene noe om.  Vær konsistent.»

Tilstedeværelse på sosiale medier kompenserer for at man ikke alltid kommer ikke igjennom med egne budskap gjennom pressen. Norsk olje og gass bruker sosiale medier til omdømmebygging, svare på spørsmål samt oppklare uklarheter.

Se for deg en slosskamp i skolegården. Tilskuerne er er mottakerne av budskapene våre, ikke slosskjempene. Det er ikke de vi debatterer med som er mottakerne av budskapene, men de som følger debatten. Derfor mener vi det er viktig å være på og delta. sier Andreassen.

Respons er viktig. Det er viktig å ha respekt for at det er dialogen som er interessant på sosiale medier. Rask respons og deltakelse, samt mot til å feile gir kredibilitet og annerkjennelse. Videre må man evne å tilpasse seg.

Fra å publisere rapporter på papir og sende ut med post, har Norsk olje og gass oppnådd dobbelt så mye dekning ved bruk av nettbaserte løsninger som video. Altså bredere nedslagsfelt til lavere kost.

Det opplyses om at Ansvarlig redaktør i enerWE AS har eierinteresser i TEAM Nordmarka AS

Denne artikkelen er skrevet av TEAM Nordmarka AS som er kunde av enerWE AS

TEAM Nordmarka AS

TEAM Nordmarka AS er en profesjonell konferanseaktør. I 2015 arrangerer TEAM Nordmarka AS blant annet følgende konferanser: Se teamnordmarka.no eller facebook.com/teamnordmarka for ytterligere informasjon.