Oslo  20170322.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) legger fram regjeringens stortingsmelding om humaniora på Universitetet i Oslo onsdag.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Politikk NTB Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Færre velger realfag

Færre velger realfag på videregående skole, viser et nytt realfagsbarometer. Det bekymrer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Høsten 2015 lanserte regjeringen en egen realfagsstrategi. Barometeret som legges fram torsdag, er en del av denne.

– At færre velger realfag, er bekymringsfullt med tanke på rekruttering til realfaglige yrker og utdanninger, sier Røe Isaksen.

– For å løse store samfunnsutfordringer som klimakrise, eldrebølge og raske teknologiske skifter, trenger vi mange dyktige realister i årene som kommer, mener han.

Tallene viser at 42 prosent av elevene som tar studiespesialiserende utdanningsprogram på videregående skole, valgte realfag høsten 2016. Det er en nedgang fra de to forrige skoleårene, da andelen var 44 prosent.

Fire at ti elever har dette skoleåret realfag som programområde i 2. klasse på videregående, mens seks av ti har språk, samfunn og økonomi.

Kjønnsdelt

De ferske tallene viser en klar kjønnsdeling på mange av realfagene i videregående skole. Mens jentene velger biologi, kjemi og samfunnsfaglig matematikk i større grad enn guttene, er guttene i klart flertall på teknologifagene, fysikk og realfaglig matematikk, ifølge Kunnskapsdepartementet.

Realfagsbarometeret for 2017 viser samtidig at norske elever gjør det bedre i matematikk og naturfag enn tidligere. Grunnlaget er både de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA og nasjonale prøver i regning.

Samtidig gikk i fjor én av fem elever ut av 10. klasse på ungdomsskolen med karakteren 1 eller 2 i standpunkt i matematikk.

– Disse elevene kan få store problemer med å fullføre videregående skole og med å få seg jobb senere i livet, sier Røe Isaksen.

Egen strategi

Regjeringen lanserte i august 2015 strategien Tett på realfag 2015–2019. Målet med den var å bedre resultatene i matematikk og naturfag.

Blant hovedtiltakene i Isaksens strategi er ny og bedre undervisning i realfagene, systematisk jobbing med matematikk i alle landets barnehager og bedre tilrettelegging både for de høyest og de lavest presterende elevene.

Fra i høst deltar 54 kommuner i regjeringens realfagssatsing. Ved hjelp av det nye barometeret som Utdanningsdirektoratet har laget, kan alle kommuner finne ut hvordan de ligger an når det gjelder satsing på matematikk, naturfag og teknologi.

– Realfagsbarometeret gir grunnlag for å sette inn tiltak og vurdere om vi når målene i realfagsstrategien, sier Røe Isaksen.

(©NTB)