På elbilferie gjennom Europa

Reisebrev fra en familie på fire.

Publisert   Sist oppdatert

Denne sommeren satt familien Aasbø seg inn i en fulladet Tesla Model S, 2018 modell og dro på elbilferie i Europa for første gang.

— I fjor sommer reiste vi fra Stavanger til Stockholm og via Jotunheimen hjem igjen. Det var en liten test for å sjekke hvordan det var å feriere med elbil, forteller Maria Aasbø. Det har også vært noen småturer til Danmark, men vi har aldri vært lengre enn det.

Bilde fra før familien passerte landegrensen. Eldstemann øvelseskjører.
Bilde fra før familien passerte landegrensen. Eldstemann øvelseskjører.

Med på turen er også Andreas Aasbø, og deres to gutter på 17 og 12 år. Når vi prater med familen er de akkurat midt i ukesoppholdet ved Como-sjøen i Italia.

— Vi har ikke vært her før og er veldig begeistret for området! Veldig fint sted, veldig fint vær og veldig god mat! Anbefales!

De skal tilsammen bruke drøye tre uker på turen.

— Før vi dro gjorde vi ikke noe annet enn å legge inn ca kjørerute i ladekartet til Tesla. Da konstaterte vi at laderne ligger så tett at dette nok kom til å gå fint. Vi har ikke trengt å justere noe særlig på ruten pga ladere, i hvert fall, forteller Maria.

— Hvilke utfordringer har dere møtt på?

— Veldig få! Vi hadde et ønske om å kjøre over Grossglockner-passet fra Østerrike til Italia for å komme til stedet vi skulle bo i Dolomittene. Der var det litt få ladere så vi valgte den kortere veiene over Brennerpasset heller. Men det hadde sant å si like mye med stemningen for en litt kortere kjøreetappe å gjøre...

Hun forteller at de fleste stedene de har overnattet ved har hatt mulighet for lading.

— Så ofte har vi startet dagen med fullt batteri, og vi har kunnet kjøre langt før vi har trengt å lade igjen. Hvis vi har vært usikre på om det har vært tilgang på lading dit vi har kommet, har vi benyttet oss av superladere så nært ankomst som mulig slik at vi har visst at vi kommer oss videre.

Hun trekker frem et eksempel.

— Vi hadde for eksempel ikke trodd at vi skulle få ladet ved en bittelite sted hvor vi hadde booket oss inn på en bed and breakfast i Dolomittene. Men han som drev stedet var veldig opptatt av bærekraft og hadde innredet to skipsconteinere og en gammel Londonbuss til overnatting. Og han hadde lader! I tre år hadde han hatt den, men vi var de første som virkelig kom langveis fra med Elbil. Så han var veldig glad for at den endelig kom til nytte! Han ventet imidlertid besøkende fra både Nederland og Tyskland med elbil senere denne sommeren, så han mente å se en trend med flere elbiler på ferietur. Og by the way; Dolomittene er helt fantastisk! Og «bed in bus» i Belluno anbefales som overnattingssted- makan til hyggelig fyr skal man lete lenge etter!

— Hvordan er tilgangen på hurtiglading i ulike land og byer?

— For Tesla er den helt suveren! I Danmark, Tyskland og nord i Italia hvor vi er nå er det mer en nok ladere til å komme seg dit man vil. Når det er sagt ligger jo de fleste laderne utenfor sentrum av byer og steder, så hvis man tenker at det hadde vært hyggelig med en lunsj i sentrum av en liten landsby mens man lader så skjer ikke det. Det blir en del mer eller mindre underlige veikro-besøk i forbindelse med lading!

— Hvordan har bilferien vært?

Ikke alle rasteplasser er like sjarmerende...
Ikke alle rasteplasser er like sjarmerende...

— Den har vært veldig fin så langt! Vi har ikke hatt problemer med bilen, unngått ulykker og uhell langs veien og stort sett vært veldig heldige med stedene vi har valgt å besøke. Ungene er store og har vært med å planlegge ruta. Det gjør at alle har hatt sine ting å glede seg til undervegs. Nå nyter vi dager uten kjøring med mye bading, soling og avslapning før vi vender panseret nordover mot Norge igjen om noen dager. Da går turen blandet annet via Sveits, Belgia og Nederland.

— Er det å anbefale? Kommer dere til å gjenta det?

— Det er absolutt å anbefale! Vi får sett mye, besøkt mange fine, rare og artige steder, møtt mange mennesker og vært i flere land vi ikke har besøkt før. Vi har valgt å gjøre dette nå som ungene er så store at baksete-utfordringene kanskje er mindre enn med yngre barn. Så har vi valgt å ha god tid slik at vi ikke trenger å kjøre altfor langt hver dag. Vi har egentlig bare hatt en dag hvor vi kjørte mesteparten av dagen, det var fra Billund i Danmark til Bamberg sør i Tyskland.

Maria Aasbø mener det uansett er fint å stoppe for en pause etter 30 mil.

— Da trenger man en strekk uansett.

Familien Aasbø har ikke planlagt neste sommerferie enda så hvorvidt det blir bilferie gjenstår å se.

— Men blir det bilferie blir det med elbil, avslutter hun!