Shell_St1
Oppkjøp og fusjoner Mari Kihle Foto: Shell/St1

Endelig billigere bensin?

Shell blir nå St1, kjøpet kan skape lavere bensinpris.

Finske St1 får av Konkurransetilsynet lov til å kjøpe Shells 420 norske bensinstasjoner, mot at de selger sine egne 39 stasjoner i Norge, det er nå klart. Shell og St1 ble enige om oppkjøpet i desember i fjor, men avtalen var avhengig av Konkurransetilsynets godkjenning.

Vil eie 1500 stasjoner i Skandinavia

St1 ble etablert som resultat av at EU-domstolen ønsket mer konkurranse i markedet, og er en aktør som baserer sin drift på automatstasjoner. Finland og Sverige har St1 allerede kjøpt Shell’s bensinstasjon-virksomhet. Om salget går i orden, vil St1 eie mer enn 1500 bensinstasjoner i Skandinavia.

Shell og St1 ble enige om oppkjøpet i desember forrige år, men avtalen var avhengig av Konkurransetilsynets godkjenning.

Rådgiver i Konkurransetilsynet, Eivind Lillesveen, sier til enerWE at godkjenningen nå er i boks for Norge – så lenge St1 selger sine egne stasjoner innenlands.

Vi har kommet fram til at konkurransesituasjonen lokalt og nasjonalt ville blitt forverret dersom St1 hadde kjøpt opp Shell sine stasjoner, og beholdt sine egne. Nå er det slik at vi har gjort partene oppmerksom på bekymringene vi har og det er St1 som har foreslått å selge ut sin virksomhet i Norge.

Endelig billigere bensin?

Professor i bedriftsøkonomi ved NHH, Øystein Foros, har over lengre tid analysert bensinprismarkedet i Norge og Sverige. Han mener økt konkurranse ville ført til lavere bensinpris, og trakk særlig fram prisøkningen hver mandag, til Dagbladet i går:

Dette er et særnorsk fenomen. Hver mandag skrur bensinstasjonene opp prisene. Så lenge alle gjør det samme, så kan de fortsette med dette uten å tape konkurransen. Dette kan igjen hindre at prisene ikke går ned over tid.

St1 har tatt rollen som prispresser i markedet, og viser full åpenhet om bensinprisene på twitter. På hjemmesiden til St1 heter det:

St1 er et nytenkende og moderne energiselskap som har tatt rollen som prispresseren i drivstoffmarkedet. Vi har kun automatstasjoner, og hos oss er det alltid lav pris.

Rapport beviser lavere pris

Dette er en påstand som faktisk kan bevises. Konklusjonen i Konkurransetilsynets undersøkelse av drivstoffprisene i Norge, er at prisen på bensin og diesel er lavest der automatstasjonskjeden St1 er etablert. Rapporten konkluderer med at automatstasjoner skjerper konkurransen i drivstoffmarkedet.

Det gjenstår å se om dette er en trend de fortsetter med nå når deres markedsandel i Norge øker betraktelig, og de øker stasjonsvolumet sitt med 381 stasjoner spredt rundt i landet.

St1 må finne kjøper av egne stasjoner

Det er nå opp til St1 å finne en egnet kjøper til sine egne stasjonene. Deretter må St1 legge fram forslaget for Konkurransetilsynet, som igjen vil vurdere hvordan salget av de 39 stasjonene vil påvirke konkurransesituasjonen. Lillesveen sier til enerWE at ansvaret nå ligger i hendene til den finske aktøren.

Det er St1 som nå er ansvarlig for å finne en kjøper. Når denne kjøperen fremlegges, skal vi vurdere om den kjøperen kan godkjennes.

Når kommer dette kjøpet til å finne sted?

Vi har satt en frist, men den ønsker vi ikke gå ut med.

Hvordan vurderer dere om en ny foreslått kjøper er uavhengig?

Vurderingen vil bero på hvorvidt kjøperen sikrer at konkurransen ikke svekkes, og vi må derfor avgjøre om det er snakk om en uavhengig og egnet aktør. En egnet kjøper er en aktør som ikke er konkurransebegrensende, og en faktor vi ser på er selskapsrettlige knytninger hos en potensiell kjøper.

Shell opplyste i desember i fjor til NTB at partene var blitt enige om å ikke gå ut med verdien på avtalen.

St1s administrerende direktør Kim Wiio er fornøyd med at Shell-stasjonene kan overtas, men er skuffet over at St1s egne stasjoner må selges, det sier han til Nationen.

St1 har hovedkontor i Helsingfors og har 550 medarbeidere i Finland, Sverige og Norge.

Statoil-stasjonene ble canadiske

Dette er ikke den første store overtagelsen i bensinstasjonmarkedet den siste tiden. Statoil-stasjonene ble i 2012 solgt til canadiske Alimentation Couche-Tard, Det ble da vedtatt at stasjonene kan fortsette å bruke merkenavnet Statoil frem til 2020, før de skifter til Couche-Tards profil.

Stikkord: , , ,