Oljedirektoratet ble svindlet for 17,6 millioner kroner

- I samarbeid med PwC arbeider vi fremdeles med å avdekke fakta i saken.

Publisert Sist oppdatert

Oljedirektoratet forteller i en pressemelding at de i november ble utsatt for et betalingsbedrageri på 17,6 millioner kroner.

Direktoratet mottok en faktura på epost fra en leverandøre som utførte et kartleggingsoppdrag for OD. Det gikk ut på å kartlegge havbunnsmineraler.

Fakturaen var korrekt og fra riktig leverandør.

To dager seinere fikk direktoratet en ny epost med oppdatert betalingsinformasjon, blant annet endret kontonummer for betalingen. Oljedirektoratet kontaktet da økonomiavdelingen til leverandøren for å få bekreftet at kontonummeret skulle endres. Dette ble bekreftet, og det utestående beløpet ble utbetalt til en konto i en britisk bank.

Svindelen ble avdekket da direktoratet mottok en purring på betalingen fra leverandøren som ikke hadde fått betalt.

Svindelen ble politianmeldt, og to medarbeidere er avhørt som vitner. Politiet har også fått innsyn i epostdialog og datalogger. Det førte imidlertid ikke frem. Tirsdag denne uken fikk direktoratet muntlig beskjed om at saken er henlagt.

Oljedirektoratet har samtidig gjennomført en egen undersøkelse.

- Vi har søkt ekstern bistand fra PwC, som har ekspertise på gransking av økonomisk kriminalitet, sier Torhild S. Nilsen, Oljedirektoratets underdirektør for rammer og økonomi.

Så langt ser alt ut til å ha blitt gjort i henhold til rutinene, men direktoratet skal

- I samarbeid med PwC arbeider vi fremdeles med å avdekke fakta i saken. Basert på det vi vet er våre interne rutiner for utbetalinger fulgt. Men vi må naturligvis gjennomgå og vurdere rutinene våre for kontroll og oppfølging av fakturaer som oversendes per epost, sier Nilsen.