4250430669_e3bea82ff3_b
Offshore NTB Foto: (Illustrasjon) Norsk olje og gass/Tom Haga

Utmattingsbrudd utløste helikopterulykken

Helikopterulykken på Turøy var mest sannsynlig forårsaket av et utmattingsbrudd i et av planetgirene, melder Havarikommisjonen.

Statens havarikommisjon for transport offentliggjorde tirsdag kveld en ny foreløpig rapport etter ulykken som kostet 13 mennesker livet 29. april. Kommisjonen mener utmattingsbruddet i ett av de åtte andretrinns planetgirene har utviklet seg uten at dette ble fanget opp av systemene som skal varsle om feil som er under utvikling.

– Vi er helt sikre på at det er et utmattingsbrudd som er årsaken. Det som fortsatt gjenstår er å forstå hvorfor det oppsto, og hvor fort det utviklet seg, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til NTB.

Ulykke

I rapporten nevnes det at girboksen på ulykkeshelikopteret i 2015 var involvert i en trafikkulykke.
– Girboksen ble fraktet på en liten lastebil. Bilen var i en ulykke, og da falt girboksen av, fortsetter Halvorsen.
På grunn av ulykken ble girboksen sendt til produsenten for inspeksjon og reparasjon.
– Vi sier ikke at trafikkulykken var utløsende for utmattingsbruddet. Det er mange andre ting som kan ha ført til ulykken, og det er det vi undersøker nå, sier Halvorsen.
Da girboksen i januar 2016 ble installert i Super Puma-helikopteret som styrtet ved Turøy, hadde den vært i drift i 1.080 timer. Ved styrten hadde den gått omtrent 1.340 timer.

Deler mangler

Havarikommisjonen har fortsatt ikke funnet alle delene etter helikopteret.
– Vi tror vi har funnet de delene som kan si noe om hva som skjedde, men vi skulle gjerne hatt alt. Vi mener vi har nok til å kunne fastslå hva som var årsaken til styrten, sier Halvorsen.
I rapporten nevnes en ulykke med et annet Super Puma-helikopter utenfor Skottland i 2009. Den gang løsnet rotoren, og 16 personer mistet livet. Også der pekte granskningsrapporten på et utmattingsbrudd i girboksen.

Om Turøy-ulykken

  • Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokka 12 fredag 29. april.
  • Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.
  • Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter HC225.
  • Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Ifølge flightradar. 24 styrtet helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.
  • Statens havarikommisjon for transport har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken. * 28. juni skriver kommisjonen at et utmattingsbrudd i et av planetgirene trolig forårsaket ulykken.
  • Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptrene av typen som styrtet, skulle settes på bakken. Det europeiske luftfartstilsynet EASA har senere også lagt ned flyforbud for alle Airbus-helikoptre av typene 332L2 og EC 225 LP.

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner