Offshore Chul Christian Aamodt Foto: Ovidia Eriksen, enerWE

– Jeg er ikke i tvil om at en del av aktiviteten som ble kjørt i Asia kunne vi kjørt selv

Offshore Technology Days 2017 arrangeres i Stavanger Forum denne uken, og enerWE er tilstede som mediepartner og utstiller.

Vi tok en prat med konsernsjef Ståle Kyllingstad i IKM og spurte ham blant annet om Rystad Energy-rapporten som slo fast at plattformbyggingen i Asia økte kostnadene med hele 70 milliarder kroner.

– 70 milliarder er veldig mye penger. Jeg er ikke i tvil om at en del av aktiviteten som ble kjørt i Asia kunne vi kjørt selv, sier Kyllingstad til enerWE.

På spørsmål om oljeselskapene kunne unngått kostnadssprekk og samtidig gjort nedturen lettere håndterbar for norsk leverandørindustri ved å velge mer norsk, svarer Kyllingstad delvis bekreftende.

– De kunne gjort mest med å dempe overskridelsene i den forstand at hvis du ikke hadde kommet med så mange prosjekter på en gang så hadde heller ikke kostnadene økt så mye, og så hadde du hatt bedre tid. Dessverre reagerte alle oljeselskapene likt. Alle skulle bygge ut mest mulig samtidig. Det ble en dyr affære for deg, og for oss, sier Kyllingstad.

Han legger til at nedturen ikke har vært et særnorsk fenomen.

– Det har vært tøft internasjonalt også. Vi føler det er veldig like i alle de 13-14 landene vi opererer i, sier Kyllingstad.

Kyllingstad og IKM er godt vant med mangeårig suksess, og oljenedturen ble en skikkelig nedtur.

– Den har vært brutal. Vi hadde 25 år bak oss med vekst, og det er ikke kjekt å komme i en situasjon der du må si opp eller selge unna virksomhet med 1000 medarbeidere, sier Kyllingstad.

På spørsmål om hva den norske leverandørindustrien må gjøre for å klare seg i det tøffe markedet, er han klar på at det bare er å brette opp ermene og være forberedt på at tidene har forandret seg.

– Vi må ta innover oss at dette ikke er en midlertidig dipp. Dette er en varig endring, sier Kyllingstad til enerWE.

Kyllingstad er også klar på at norske aktører som sitter på gode løsninger må ta grep og satse offensivt.

– Du må tåle å satse. Du kan ikke sitte i Norge og vente på at utlandet kommer til deg. Du må ha et produkt som er godt nok til å gå internasjonalt, sier Kyllingstad.

Se hele videointervjuet øverst i artikkelen.