Offshore Eivor Øsebak-Loe

Hvorfor får ikke oljeplattformene kortreist strøm fra vindmøller?

Eivor Øsebak-Loe går på Vestfossen ungdomsskole, og har nå arbeidsuke hos enerWE. VI sendte henne først ut for å intervjue Statoil om offshore vindkraft, og nå har vi sendt henne for å intervjue olje- og energiminister Terje Søviknes.

Hun spurte ham om alt fra hvordan arbeidsdagen hans så ut, til forskjellen på elbiler og bensinbiler, hvorvidt traktorer kommer til å gå på strøm en dag og om hva han tror fremtiden for unge arbeidstakere i olje- og gassbransjen.

– Oljeplattformer trenger strøm. Hvorfor får ikke oljeplattformene kortreist strøm fra vindmøller?

– Oljeplattformene må ha strøm hele tiden, og vindmøllene kan være litt av og på. Det ville vært bedre for CO2-utslipp hvis man hadde fått det til. Foreløpig har kostnadene vært litt høye, sier Søviknes.

– Hva skjer når det ikke er mer olje igjen. Bør vi satse mer på fornybart?

– Vi har bare tatt ut litt i underkant av halvparten av ressursene som er estimert å være på norsk sokkel. Vi kommer til å ha olje og gass i mange mange tiår fremover. Generasjonene som kommer etter oss skal også utvinne olje og gass fra norsk sokkel, sier Søviknes.

Når det gjelder den fornybare energien mener han at Norge allerede er langt fremme takket være vannkraften.

– I Norge er vi ekstremt heldige fordi vi har vannkraften. I dag har vi nesten 100 prosent fornybar elektrisitet, og det er helt unikt i verden, sier Søviknes.

– Er elbiler alltid mer miljøvennlige enn bensin og dieselbiler?

– Ja, en elbil er bedre i forhold til CO2-utslipp, men i perioder kan man se at den går på andre elektrisitetskilder bak som f.eks. kull, sier Søviknes.

Han påpeker også at bildet blir litt mer komplisert når man både ser på produksjonen og bruken av bilen.

– Av og til importerer også vi elektrisitet fra utlandet. Det kan være produsert fra kullkraft, sier Søviknes.

– Hvordan er sammenhengen mellom oljepris og bensinprisen. Burde ikke bensinprisene være lave nå som oljeprisen er lav?

– Bensin og dieselprisen består i veldig stor grad av skatter og avgifter. I tillegg har man produksjonskostnaden på rafineriene. Dermed får man ikke samme prisoppgang eller prisnedgang, sier Søviknes.

– Bør jeg vurdere oljebransjen?

– Ja, jeg mener det. Vi skal drive med olje og gassvirksomhet i mange mange tiår. Alle internasjonale scenarioer peker på at selv om vi må jobbe mer med fornybar kraft, så må også investere mer i olje og gassvirksomheten. Jeg er sikker på at det kommer til å bli mange spennende jobber i denne bransjen, sier olje- og energiministeren.

Se hele videointervjuet øverst i artikkelen.

Les også:

Annonse
Ads banner