Aasta Hansteen-skroget klart for tauing.
Offshore Redaksjonen Foto: Espen Rønnevik, Statoil

Futuristisk sjømonster eller Statoils nyeste prosjekt?

Vi tok en prat med pressetalsmann i Statoil, Eskil Eriksen, for å være på den sikre siden.

Et storslått syn møtte lokalbefolkningen i Stord da de ble vitne til en flere-hundre meters lang gul metallstruktur som lå og duppet i vannflaten. Heldigvis var det ikke den futuristiske versjonen av Lochness-monsteret som forsøkte å krabbe seg i land, det var bare Statoil som var i gang med sitt nyeste prosjekt.

Aasta Hansteen-skroget skal forvandles til plattform

Statoil satte nylig i gang prosessen med å løfte Aasta Hansteen-skroget midt i fjorden like utenfor Stord. Vi tok en prat med pressetalsmann i Statoil, Eskil Eriksen for å høre hva som var i gjære.

– Ja, det er et fantastisk syn, men det er altså kun plattformunderstellet til Aasta Hansteen – eller skroget – som vi nå jobber med på Stord. Plattformdekket ankommer senere og skal sammenstilles med skroget på Stord i løpet av høsten. Aasta Hansteen-plattformen gjør det mulig for oss å produsere og eksportere gass fra Haklang og Snefrid Sør-funnene i Norskehavet. Gassen eksporteres til det europeiske markedet gjennom Polarled-rørledningen.

aastahansteen_statoil02

Hvorfor heves Aasta Hansteen-skroget?
-Aasta Hansteen-skroget bygges og transporteres liggende. I går tauet vi skroget til Klosterfjorden utenfor Stord, og startet prosessen med å snu det i stående stilling. Vi har nå fylt den nederste tanken i skroget med vann og skroget ligger da med en helning på 26 grader. Nå skal vi pumpe inn totalt 50 000 kubikkmeter vann, altså 50 millioner liter vann, inn i skroget, slik at det retter seg opp i stående stilling. Deretter tauer vi skroget inn til Digernessundet.

aastahansteeen_statoil03
Hva er planen for Aasta Hansteen-plattformen videre? 
– Når skroget er ferdig ballastert og fortøyd i Digernessundet, skal Kværner utføre en del arbeid på skroget på oppdrag fra Statoils leverandør for de marine operasjonene: Technip. Kværner skal eksempelvis teste at utstyr som er installert liggende også fungerer i stående stilling, samtidig som det gjøres forbedringer som ikke kan utføres når plattformen er i liggende posisjon. Senere skal vi sammenstille Aasta Hansteen-skroget og plattformdekket som nå ferdigstilles i Sør-Korea.

Hva er teknikken som brukes for å løfte skroget?
– Skrog-løftingen startet vi med i går, og løftingen skjer ved at skroget blir fylt med vann. Aasta Hansteen-skroget er et såkalt Spar-understell, og dette er standard metodikk for å snu denne typen plattformunderstell. Aasta Hansteen Spar er det første av denne type konsept på norsk sokkel, og vil være verdens største Spar-plattform.

DCIM100MEDIADJI_0123.JPG
Tiltrekker skroghevingen seg mye oppmerksomhet fra lokalmiljøet?
– Skroget er 200 meter langt og har en diameter på 50 meter. Det er klart at en slik storslagen struktur vekker oppsikt i lokalmiljøet. Akkurat nå har Statoil stor aktivitet på Stord generelt. På Kværner Stord bygger vi nemlig boligplattformen til Johan Sverdrup, samtidig som vi pusser opp Njord-plattformen for 20 nye år i produksjon. Pilotparken til Hywind er også under ferdigstillelse og snart ankommer de første rørledningene til Johan Sverdrup til Stord-basen.

*Gassproduksjonen fra Aasta Hansteen skal starte sent i 2018. Alle bilder i saken er tatt av Espen Rønnevik for Statoil. 

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner