– Skjønner ikke helt hvordan dette kan være en smart forretningsmodell

Forbrukerrådet er skeptisk til måten enkelte strømselskaper har valgt å skaffe seg kunder på.

Forrige helg publiserte enerWE en kommentarartikkel der enerWE-gründer Chul Christian Aamodt hadde en liten utblåsing mot dørselgere som stadig vekk ringer på døren midt i leggetiden for å prøve å få ham til å bytte strømleverandør. Det er en situasjon som mange småbarnsforeldre kjente seg igjen i, og vi tok derfor kontakt med Forbrukerrådet for å høre hva slags regler som gjelder for denne typen salg.

Hilde Uthaug er daglig leder for Forbrukerrådets nettjenester hvakostertannlegen.no og strømpris.no. Hun forteller at det ikke er mulig å reservere seg mot dørselgere slik man kan gjøre med telefonselgere.

– Du har ikke reservasjonsrett for dørsalg, men du har angrerett. Det betyr at du likevel kan takke nei, selv om du har sagt ja. Angreretten er på fjorten dager etter at du har fått all nødvendig informasjon som pris og avtale, sier Uthaug til enerWE.

Det hjelper ikke så mye når problemet er at selgerne kommer og ringer på akkurat når ungene skal legges.

– Er du lei av dørselgere så er det lov å skrive «Nei takk til dørsalg» på et skilt, men du kan ikke klage firmaet til Forbrukertilsynet om de ikke retter seg etter oppfordringen. Det kan du med telefonsalg, sier Uthaug.

Når enerWE tar en til på journalen til Forbrukerrådet på einnsyn.no ser vi at mange av forespørslene de får dreier seg om strøm.

– I 2017 fikk vi 1266 spørsmål. Det er en knapp fordobling av antall spørsmål fra året før, sier Uthaug.

Vanlige tvister blir videresendt til Elklagenemnda for behandling. Ser man bort fra de er det to temaer som er gjengangere blant strømspørsmålene som kommer inn:

– Årsaken til økningen er klager på de nye AMS-målerne og de dårlige vilkårene til enkelte av selskapene som lokker med billig strøm i spotmarkedet, sier Uthaug.

Hun oppfordrer forbrukere til å sjekke Forbrukerrådets tjeneste Strømpris.no for å sammenligne prisene hos de forskjellige strømleverandørene.

– Med vår strømtjeneste kan du krysse av for pris etter tilbudsperioden, slik at du vet hva du går til. Sjekk alltid vilkårene før du slår til, så slipper du å bli skuffet, sier Uthaug.

På spørsmål om strømselskapene er bedre eller dårligere enn andre bransjer, får vi ikke et direkte svar. Uthaug poengterer imidlertid at det er strømselskaper som fremstår som litt kortsiktige i tankegangen når de prøver å få nye kunder.

– Måten enkelte strømselskaper har valgt å skaffe seg kunder på kan minne om en type handelspraksis som vi kjenner igjen fra helsekostfirma, der det er viktigere å få til et kjøp enn hva som skjer etterpå. Folk sier jo fra når de føler seg lurt. I lengden skjønner vi dermed ikke helt hvordan dette kan være en smart forretningsmodell, sier Uthaug.

Les også: