Så lenge kan elbilen forsyne huset ditt med strøm

Hvor mange dager og timer kan du klare deg under et strømbrudd hvis du kobler opp elbilens batteri?

Elbilene har inntatt Norge, og de kommer i forskjellige størrelser og former. Pr. i dag er det ikke så mange elbiler som er tilknyttet husets strømnett utover at bilens lades opp, men det ligger et stort potensiale i å utnytte elbilens batteri til å forsyne huset med strøm når den ikke brukes.

Slik det er nå betaler de aller fleste samme pris for strømmen uansett når på døgnet de lader. Det er således ingenting å spare på å investere i løsninger for å knytte elbilens batteri opp mot husets strømforsyning.

Samtidig det en stor utfordring for strømnettet at mange kan komme til å lade elbilen sin på samme tid. Dermed kan elbilenes inntog skape behov for store ekstrainvesteringer i strømnettet, noe som i såfall vil gi høyere nettleie til den jevne forbruker. På den andre siden kan elbilen også være med på å løse dette problemet dersom elbilbatteriet brukes til å avlaste husets strømforbruk i perioder med høy belastning på strømnettet.

enerWE har sett litt på hvor lenge en elbil kan forsyne et hus med strøm. Det avhenger av størrelsen på elbilens batteri og husets strømforbruk. For å gjøre det enkelt tok vi utgangspunkt i et normalforbruk på henholdsvis 10.000, 20.000 og 30.000 kWh med strøm i året, og sammenlignet det med de forskjellige batteristørrelsene som er tilgjengelige i dagens norske elbilmarked.

  • 100 kWh (Tesla Model S & X)
  • 75 kWh (Tesla Model S & X)
  • 64 kWh (Hyundai Kona EV)
  • 60 kWh (Opel Ampera-e)
  • 44 kWh (Renault ZOE R400)
  • 35 kWh (Volkswagen Golf)
  • 33 kWh (BMW i3)
  • 30 kWh (Nissan LEAF)
  • 28 kWh (Hyundai IONIQ)
  • 27 kWh (Kia Soul Electric)
  • 24 kWh (Nissan e-NV200, Volkswagen Golf)
  • 23 kWh (Ford Focus Electric)
  • 22 kWh (Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo)
  • 19 kWh ( Volkswagen e-up!)
  • 18 kWh (Smart Fortwo ED)
  • 16 kWh (Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-ZERO)
  • 14 kWh (Buddy)
  • 7 kWh (Renault Twizy)

Resultatet ble en graf som viser antall timer et hus kan forsynes med strøm fra elbilens batteri hvis strømforbruket hadde vært jevnt fordelt gjennom året:

Grafen viser antall timer en elbil med forskjellige batteristørrelser kan forsyne hus med strømforbruk på henholdsvis 10.000, 20.000 og 30.000 kWh.

Her ser vi at det selv med det største elbilbatteriet på 100 kWh så varer bare strømmen i 43,8 timer i en gjennomsnittshusholdning med et strømforbruk på 20.000 kWh. Det vil si mindre enn to døgn.

Det blir litt bedre hvis man bare bruker 10.000 kWh. Da holder batteriet i 87,6 timer, altså litt under 4 døgn. Mange av de som eier en relativt dyr Tesla X med 100 kWh bor kanskje i et litt større hus med et strømforbruk på 30.000 kWh, og i såfall varer ikke batteriet i mer enn 29,2 timer, altså litt over et døgn.

Vi kan altså slå fast at selv med de største og dyreste elbilene med de største batteriene, så er ikke elbilenes batterier en løsning for mer en relativt kortvarige strømbrudd.

Med mindre biler med mindre batterikapasitet blir tallene enda dårligere. Selv en ny Nissan LEAF med 30 kWh batteri klarer ikke å holde et hus med normalt strømforbruk i drift i mer enn 13,1 timer, altså litt over et halvt døgn.

Legg så til at vi i disse regnestykkene har tatt utgangspunkt i at det årlige strømforbruket fordeler seg jevnt gjennom både døgnet og året. Slik er det selvsagt ikke. Her i Norge bruker vi mye mer strøm på vinteren enn på sommeren, og det er ikke uvanlig at strømforbruket på denne tiden av året er tre ganger så høyt som strømforbruket på sommeren.

Regnestykket viser imidlertid hvor lite eller stort potensialet er. Slik batterikapasiteten er nå er dette mest egnet til å dekke opp ved strømbrudd og ved dyre effekttopper når effektprising kommer inn som en del av det norske strømregimet.

Les mer: