Rekordløp med spesialbygd elbil

Slo fossile konkurrenter og knuste den gamle rekorden med sin elbil.

Volkswagen forteller i en pressemelding at de med sin elbil I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag – inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 – med totalt 16 sekunder.

Dumas, med sin nye rekord på 7 minutter og 57,148 sekunder, ligger nå på listen over Pikes Peak-mestere, som inkluderer anerkjente førere som Sébastian Loeb, Walter Röhrl (Tyskland), Michèle Mouton (Frankrike), Stig Blomqvist (Sverige), Nobuhiro Tajima (Japan) og også Rod Millen og hans sønn Rhys (begge fra New Zealand).

– I.D. R Pikes Peak er den sportslige forgjengeren til Volkswagens fullelektriske I.D.-familie. Vi har nå sett hva denne teknikken kan skape, sier Frank Welsch, øverste leder for teknisk utvikling innen Volkswagen.

– Volkswagen I.D. R Pikes Peak har nå satt den raskeste tiden noensinne i dette bakkeløpet som har en historie på over 100 år – det er et godt signal for elektrisk mobilitet, sa Welsch.

19,99 kilometer, 156 svinger, bare et forsøk – og et godt resultat: Romain Dumas tok sin fjerde seier i det ikoniske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb, også kalt «Race to the clouds», som nå har blitt holdt 96 ganger siden 1916. Med I.D. R Pikes Peak har Volkswagen laget en ekstraordinær løpsbil, som er skreddersydd til kravene i verdens mest berømte bakkeløp: en kombinasjon av lav vekt, så høyt marktrykk som mulig og maksimal kraft for å oppnå best mulige ytelser.

Inklusive batteripakken veier I.D. R Pikes Peak mindre enn 1.100 kilo.

Evaluering av ytelsene ble på forhånd gjort i Volkswagens simuleringsprogram. Dette for å beregne optimalt strømforbruk og ytelser i rekordforsøket på Pikes Peak. Den aerodynamiske formen var nøkkelen for å kompensere for tapet av bakketrykk som følge av den tynne luften ved Pikes Peak. Resultatet av dette eksperimentet kunne ses fra avstand: det flate, strømlinjeformede chassiset og den store bakvingen.

Med hensyn til ladeteknologi var målet å lade bilen så raskt som mulig med minimal miljøpåvirkning. Tiden ble definert av regelverket: Hvis løpet skulle bli utsatt, må det være mulig å lade bilen helt i 20 minutter. Strømforbruket var levert av generatorer ved foten av Pikes Peak. Glyserol, som er en kjemisk sukkeralkohol, ble valgt som drivstoff. Glyserol kan for eksempel være et biprodukt av biodieselproduksjon og forbrenner så godt som ingen skadelige eksosgasser. Glyserol i seg selv er giftfri og tillates selv som tilsetningsstoff i nærings- og kosmetikkindustrien.

Fakta

  • Pikes Peak International Hill Climb – også kalt «Race to the clouds» − har blitt arrangert siden 1916 i Rocky Mountains nær Colorado Springs, USA.
  • Starten skjer 2 862 meter over havet, løpet er 19,99 kilometer langt og klatrer 1 440 meter til mållinjen på 4 302 meter over havet.
  • Banen inneholder 156 svinger på asfalt.
  • Årets løp gikk av stabelen den 24 juni.
  • Volkswagens løpsbil I.D. R Pikes Peak er firehjulsdrevet (to elektriske motorer), har en systemeffekt på 680 HK, dreiemoment på 650 Nm og en vekt på under 1 100 kg.
  • Akselerasjon fra 0 til 100 km/h på bare 2,25 sekunder. Topphastigheten er på 240 km/t.
  • I.D. R Pikes Peak med Romain Dumas bak rattet slo i år både rekorden for elektriske prototyper og gjeldende samlet rekord.
  • Den nye rekorden er på 7 minutter og 57,148 sekunder.

Her kan du se en video som oppsummerer løpet.