NTNU-studenter konkurrerer med elektrisk konseptbil i Shell Eco-maraton

– Vi vil være med å forme fremtiden ved å bidra til å løse reelle utfordringer.

Denne uken er noen av Europas beste ingeniørstudenter samlet i London for å konkurrere i energieffektivitet på veibanen. Det forteller Shell i en pressemelding. Studenter fra NTNU har høye ambisjoner med sin nyskapende og høyteknologiske miljøbil.
Etter nesten 12 måneder med hardt arbeid er laget DNV GL Fuel Fighter klare for å vise verden hva bilen deres er god for. Laget fra NTNU skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler i den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon.

Sivert Hatletveit fra Molde er prosjektleder for det norske laget, som har videreutviklet bilen fra fjorårets konkurranse.

– Vi ønsker ikke bare å hevde oss i Shell Eco-marathon, men vi vil være med å forme fremtiden ved å bidra til å løse reelle utfordringer. Det har vært tidkrevende og mye arbeid, men det har også vært veldig kjekt å lære om lagarbeid og få god innsikt i alle disipliner, ikke bare mitt eget fagfelt, forteller Sivert, som snart er ferdigutdannet maskiningeniør.

Bilen er tilnærmet størrelsen på en ordinær personbil, men har en særdeles lav vekt da skroget er støpt i karbonfiber. Avansert maskinteknologi og et areadynamisk design skal bidra til at bilen er mest mulig miljøvennlig.

– Vi har gjort mange endringer med bilen siden i fjor. Design på ratt og dashbord samt en del mekaniske deler har fått mye oppmerksomhet her nede i London, forteller Sivert.

Laget DNV GL Fuel Fighter består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design, forskning og utvikling og markedsføring. For å bli godkjent for Shell Eco-marathon må bilen gjennom en streng teknisk og sikkerhetsmessig inspeksjon. Dette kan ofte være en tidkrevende prosess over flere dager, men det norske laget besto testene på under 4 timer.

– At vi besto inspeksjonen så kjapt tror jeg er en rekord for oss, og noe som indikerer at vi kan ha en bra bil. Det at vi har videreutviklet bilen fra i fjor fremfor å bygge en fra bunnen av, kombinert med at flere av lagmedlemmene er med for andre året på rad, tror jeg kan være en fordel for oss, forteller  Sivert, som var lagets bilfører i 2017-konkurransen.

I dag har det norske laget i dag testet bilen på den 970 meter lange gatebanen i London. I konkurransen, som sparkes i gang i morgen, må bilene kjøre 15 runder, på under 35 minutter. Tusenvis av studenter er med i årets Shell Eco-marathon og konkurransen er tøff.

– Den nye banen i år byr på nye utfordringer. Den er mindre enn i fjor og slik blir det flere biler på banen samtidig, derfor må vi ha en kjørestrategi som ligner mer på bykjøring. I tillegg er det to skarpe svinger hvor vi må tilpasse farten deretter. Vår strategi er å sikre oss et godkjent resultat først, deretter kan vi eksperimentere litt for å tøye grensene så langt vi kan, forteller Sivert.