Norsk studenters elbil kjørte 176 km/kWh

Norske studenter kom på andreplass i Shell Eco Marathon.

Denne uka har studentlag fra hele Europa tevlet om hvem som kan nå lengst med minst mulig energiforbruk – med sine egenutviklede høyteknologiske biler. Shell forteller i en pressemelding at det norske studentlaget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU endte med en  andreplass i klassen for elektriske konseptbiler og et fantastisk resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh.

– Vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi møtte som alltid på noen utfordringer, men stort sett bare småplukk som vi fikk rettet opp i underveis. Ikke bare fikk vi hele fire godkjente forsøk på banen, men vi forbedret oss markant på hvert nye forsøk, forteller Jørgen Jackwitz fra Holmestrand, som nå er nyutdannet ingeniør med Mastergrad i Kybernetikk.

Kjørebanen i London var i år 970 meter lang. Hvert løp består av 15 runder som må gjennomføres innenfor en makstid, og bilene må stoppe og starte hver gang de passerer start. Det kan også til tider være mange biler på banen samtidig. Dette krever sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreteknikk. Alle lag får muligheten til å fullføre fire forsøk på banen, og det er det beste resultatet som blir gjeldene. NTNUs første forsøk endte med 105 km/kWh, og de klarte altså å øke dette gradvis til 176.

Håvard Vestad fra Stavanger er ferdigutdannet maskiningeniør, og som Jørgen er han med i Shell Eco-marathon for andre året. – Det som skapte mest problemer for bilen vår var den skarpeste svingen etterfulgt av helling. På det første forsøket fikk vi litt problemer med hjulopphenget, i tillegg til at dekkene og fjæringa var i mykeste laget. Etter at vi utbedret dette og tok noen grep for å optimalisere motorkontrollene, gikk det bare bedre og bedre. Det som skiller oss fra mange av de andre lagene er at vi har to motorer og regulativ bremsing, og sistnevnte har fungert godt for oss i konkurransen. Å komme nummer to bare 6.7 prosent unna vinnerlaget er vi veldig stolte av, forteller Håvard.

Laget DNV GL Fuel Fighter fra NTNU består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design og markedsføring. I tillegg fokuserer de på forskning og utvikling. Eirik Evjan Furuholmen fra Oslo har ledet lagets R&D-gruppe, og skal være prosjektleder for neste års bil. Han kan fortelle at i tillegg til å videreutvikle den elektriske konseptbilen, skal teamet starte på et prosjekt for å utvikle en autonom bil.

– Vi skal også bygge videre på den data-loggeren vi har i dag for å lage en digital tvilling av bilen. Denne skal vi bruke Live for optimalisering. I tillegg skal vi jobbe for å sikre at våre elektriske systemer blir enda mer pålitelig – og så kommer den store oppgaven: et nytt chassis.

Reglene i Shell Eco-marathon oppdateres jevnlig og neste år blir det et krav om at konseptbilene skal ha to dører. – Vi ønsker å ha et enda lettere chassis, og uansett er å lage et chassis ganske krevende – så dette er en oppgave vi gleder oss til, smiler Eirik.

NTNU ble kun slått av konkurrenten «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire» fra det franske universitetet INSA Toulouse. Simen Sandtorv Hansen fra Bergen og Torkel Genet fra Sandnes representerte Toulouse-laget for andre året, og i år som i fjor fikk de ikke bare førsteplass i sin klasse, men tok også verdensrekord for elektriske konseptbiler i Shell Eco-marathon da de gjennomførte på 188 km/kWh.

Som NTNU har også det franske laget med nordmennene i spissen, Torkel som teamleder og Simen som pilot og i mekanisk stab, videreutviklet fjorårets bil. Dette har inkludert en ganske betydelig endring; de har nemlig byttet ut forbrenningsmotoren til elektrisk motor og dermed byttet klasse i konkurransen.

– Vi har byttet til en elektrisk 250W sveitsisk motor. Vi har også blant annet utviklet vår egen motorkontroller som regulerer akselerasjonen, satt på nye bremser og jobbet mye med optimalisering av mekaniske og elektroniske komponenter. Utfordringene har vært mange, og varierte; knyttet til alt ifra teknisk til å finne sponsorer. Det er utrolig kjekt når vi da kan avslutte prosjektet med såpass gode resultater, og ekstra morsomt er det når våre venner i NTNU også gjør det så bra, forteller Torkel som nå går inn i sitt siste studieår for å bli elektronikkingeniør.

Simen kan legge til at bilen veier nøyaktig like mye som piloten (iført utstyr), nemlig 67 kilo.

– I dag har vært litt av et høydepunkt! Vi har lagt mange timer i prosjektet, og resultatene beviser at hardt arbeid lønner seg. På skolen går det stort sett i teori, og Shell Eco-marathon er en veldig unik mulighet til å få praktisk erfaring – som er gull verdt, sier Simen.