Lyse har en attraktiv posisjon siden de jobber med fornybar energi

Men nå som oljebransjen har startet oppturen merker de konkurransen om dyktige hoder.

I dag arrangerte enerWE lunsjmøte med tema strategisk omdømmebygging, HR og rekruttering.

Pål Svanes er Avdelingsleder for rekruttering & utvikling i Lyse AS. Han bidro på arrangementet med et innlegg med tittel «En helhetlig tilnærming til kompetanse, employer branding og rekruttering i Lyse».

enerWE spurte Pål Svanes om hva som er det viktigste å jobbe med i forbindelse med å rekruttere nye medarbeidere.

– Det viktigste er å treffe de rette folkene ved å ha et tydelig budskap om hva vi faktisk er ute etter. Samtidig er det viktig å spre budskapet om mulighetene i Lyse. 

Han understreker at det er viktig å få frem både hvilke muligheter det er i stillingen, og hva Lyse står for å og leverer.

– Det er ikke bare selskapet vi skal selge inn, men også at dette er oppgaver som trigger den som begynner. Det er viktig å balansere dette, så vi ikke blir nedrent av søkere. Det er greit å få mange søkere, men vi vil ha de rette søkerne, slik at vi stikker oss foran i markedet.

Pål Svanes forteller at Lyse merker oppturen i oljebransjen.

– Gjennom oljekrisen fikk vi mange søkere. Nå merker vi at det tar seg opp i markedet, spesielt innen prosjekt- og teknologikompetanse. Vi har fått mange søkere gjennom oljekrisen, men vi merker at vi fortsatt har en attraktiv posisjon med tanke på at vi leverer fornybar energi. Vi har veldig spennende teknologistillinger som gjør at du kommer øverst i næringskjeden på de områdene du får lov til å jobbe med hos oss. 

Men han innrømmer at oljeoppturen kan bli en utfordring.

– Vi merker at olje- og energibransjen og konsulentbransjen leter etter mange av de samme folkene som oss, så vi må skjerpe oss for å sikre oss at vi er en attraktiv arbeidsgiver for den type kompetanse.