Kreativ læring i Norges største selskap – hvordan går det egentlig?

Sommerprat med Mailen T. Greve, leder for Digital Academy Equinor.

Det er tilnærmet sommer ved Equinors kontorer i Stavanger. Vi spaserer ut av korridoren med Mailen T. Greve, relativt nyansatt leder for Digital Academy Equinor, på vei mot en av lokalets lydtette dialogbokser. I det store, åpne rommet avholdes en pop up-talk i arbeidsflyt ved bruk av touchscreen. Stemmene deres forsvinner idet vi setter oss inn i boksen, og lukker den gjennomsiktige døren etter oss. Scenen er satt for sommerprat om mennesker, digitalisering og kreativ læring i Norges største selskap.

– Digitalisering har fått ny dimensjon for meg etter at jeg begynte i Equinor. Fra å handle om hvor enkel hverdagen min kunne bli som konsument til at det nå handler om folk og kompetanse. Vår jobb er å skape nysgjerrighet for digital teknologi – og i krysningspunktet mellom kompetanse og disruptiv teknologi, skal vi skape grobunn for nye 50 år med solide arbeidsplasser. Det er en mulighet man griper med begge hender når den først kommer!

Mailen T. Greve er utdannet ved NITH, Grenoble Graduate School of Business og London School of Economics. Hun har en lang, sammensatt erfaring fra IT-bransjen i ryggen, og runder nå seks måneder som leder for Digital Academy Equinor – selskapets digitale gren, som skal senke terskelen for kompetanseheving og erfaringsutveksling mellom 20 000 mennesker.

– Hvordan vil du beskrive Digital Academy Equinor?

– Digital Academy er en kurator for digital kompetanse i Equinor. Som akademi har vi noen konkrete oppgaver skal løses, men i det store og det hele skal vi finne svaret på spørsmålet; «hvordan kan vi best bygge kompetansestrømmer i organisasjonen vår?». Året 2018 er derfor satt av til å legge det digitale fundamentet, brytningsarbeidet om du vil.

– Hvordan fungerer en kompetansestrøm i et så stort selskap?

– Equinor er et bredt energiselskap – og alle fagområder har sine digitale eksperter, som kontinuerlig avgjør hvilken kompetanse de trenger til sin avdeling. Da vil oppgaven med å gjøre denne kompetansen tilgjengelig for dem, tilfalle oss i Digital Academy. Slik strømmer kompetansen fra selskapet, via oss og til dem, når de trenger det.

Mailen T. Greve utenfor den lydtette dialogboksen.

Mailen går ut, hilser på en passerende kollega, og kommer tilbake. Sier at hun gleder seg til dagen hvor folk som jobber på like prosjekter kan finne hverandre, og utveksle erfaringer på en enkel måte.

– I en stor organisasjon kan den beste kompetansen lett forsvinne i mengden. La oss si at person A starter et prosjekt. Person B fra en annen avdeling jobbet med et lignende prosjekt i fjor, og vet hvilke problemer som kan oppstå. Siden A og B ikke vet om hverandre, går de dermed glipp av sjansen til å utveksle erfaringer. Dette mulighetsrommet må vi gripe tak i. Vi har samhandlingsverktøy som kan sette riktige folk i kontakt med hverandre – for noen krever det en innføring. Når den koden først er knekt så ser vi at hele vår globale organisasjon -lokalt og sentralt drar nytte av det i prosjekter og daglig arbeide.

Kreativ læring – smertefri rusletur eller hinderløype?
Digital Academy har 100 millioner til disposisjon i 2018, og Mailen forteller at midlene nå brukes til å sette opp lavterskel-arenaer for digital læring i hele organisasjonen. I tillegg til å øke kompetansen for de som allerede jobber på digitale prosjekter – og for ledere.

– Alle mennesker er ulike i sin tilnærming, og alle skal håndtere læring i det tempoet som passer dem best. Vi har digitale eksperter til disposisjon for dem som liker personlig hjelp, og et bredt utvalg videobaserte kurs tilgjengelig for dem som lærer best i ro og fred på kontoret. Vi avholder også regelmessige pop up-talks, innen ulike digitale kompetansefelt, hvor folk fritt kan delta om de ønsker det. Slik som den der ute. Du kan godt si at vi tilbyr en god blanding mellom tradisjonelle utdannelsesløp og mer eksperimentell utforsking på læringsarenaer.

Hun nikker ut mot forsamlingen, som diskuterer rundt skjermen utenfor.

– Hvordan vurderer du interessen blant de ansatte så langt?

– Vi ser at deltagelsen stadig øker, flere dropper innom våre pop up-talks og kurs, flere melder interesse. Vårt krystallklare mål er at «alle skal med», og i mellomtiden jobber vi hele tiden med å finne nye arenaer hvor folkene våre kan møtes og dele erfaringer – fysisk eller virtuelt.

– Du nevnte at «alle skal med», men mange av de 20 000 ansatte i Equinor har sin arbeidshverdag ute på plattformene. Hvordan inviterer man disse inn til digital opplæring?

– Det svaret ligger et sted der ute blant folkene våre, derfor må vi ut og prate med dem. Vi er ute på plattformene for å holde workshops, og få synspunkter fra de som jobber ute. Læring er noe som må skje på eget initiativ, og nå jobber vi med å bruke den gryende nysgjerrigheten vi fanger opp blant folk, til å skape nye kompetansestiger.

Startet IT-nettverk med en bil full av PCer fra jobben

Mailen har omkring 20 års erfaring innen IT, og er godt kjent som grunnlegger av ODA – Nordens ledende nettverk for kvinner i tech. Hun skulle egentlig studere samfunnsøkonomi, men denne planen havnet i baksetet, da hun som 19-åring flyttet til hovedstaden for å rekruttere nye hoder til IT-bransjen.

– Ja, jeg tok en stilling i et rekrutteringsselskap for IT-bransjen i Oslo da jeg var 19, og husker jeg syntes det var merkelig å se at såpass få kvinner kom innom oss for å bytte jobb. Jeg bestemte meg for å ta et år på NITH for å forstå bransjen bedre, der så jeg det samme; jentene glimret med sitt fravær på studiet, mens fagene i seg selv var utrolig interessante. Så det var der det startet – jeg ble på mange måter grepet av et ønske om å dytte kvinner inn i et vanvittig spennende yrke.

— Annonse —

— Annonse slutter —

– Hvordan startet dette nettverket da?

– Vel, jeg kjørte opp til UPC Norge, gamle Get, hvor jeg jobbet på den tiden, og lastet bilen full av gamle PC-er og minnebrikker som de hadde til overs. Med utstyret på plass, hentet jeg inn eksperter for å holde kodekvelder og inspirasjonsdager, og slik begynte nettverket å vokse. Flere og flere jenter ble med, vi hacket litt sammen, lærte oss ulike programmeringsspråk. Det var starten på nettverksgruppen «Kvinner og IT» . Senere fikk jeg også muligheten til å lage et nytt nettverk sammen med flere solide fagpersoner, ODA-nettverket.

Dagens pop up-talk utenfor er ferdig utenfor. Folk trekker tilbake til kontorene sine og forsvinner i forskjellige retninger.

– Digitalisering har fått ny mening for meg de siste seks månedene. Før handlet det om de tjenestene som gjorde «mitt liv enklere», en app, en ny betalingsmetode, hva som helst. I løpet av min korte tid i denne jobben, har jeg fått et innblikk i hvordan digitalisering og teknologi kan bidra til å lette arbeidsprosesser som har høy risiko. Bare se på vedlikeholdet av vindparker. Vedlikeholdsoppdrag, som hadde krevd flere klatrere i risikofylte situasjoner på 125-meters høyde, kan nå gjennomføres av en drone spesialbygd for å tåle sterk vind. Det er innovasjon man virkelig kan stille seg bak.

– Hvordan vil du bli husket etter tiden som leder for Digital Academy Equinor?

– Jeg håper å bidra til et skift i synet på kompetanse, at det kan være mer som en dynamisk, voksende størrelse, fremfor noe som defineres av den siste graden du tok. Og jeg håper folk husker meg som en som åpnet dører for dem. For en ting kan jeg garantere; om folk ønsker muligheten til å videreutvikle seg mens de jobber hos oss – da skal jeg gjøre alt i min makt for å gjøre det mulig for dem.