– I dag har vi ikke nok elbiler som kan tilfredsstille norske familiers behov

Men dette kan bli bedre nå som salg av elbiler i Norge skal telles med i bilprodusentenes klimaregnestykke.

Norge er fremst i verden på andelen solgte elbiler, men vi sliter med at leverandørene ikke klarer å levere nok eller fort nok. Dermed står mange nordmenn på lange ventelister.

Det kan nå bli bedre. I en pressemelding skriver bilforhandlere Bertel O. Steen at ny norsk elbilpolitikk vil gjøre det lettere å argumentere for at verdens elbilprodusenter bør prioritere å levere flere elbiler til Norge.

– Endelig har Stortinget vedtatt at salget av elbiler i Norge skal telle med i EUs klimakrav til bilprodusentene. I møte med våre produsenter i Europa kan vi nå presentere dokumentet som viser at biler som selges i Norge er med i det samme regnestykket som EU-landene, sier Inger Elisabeth Sagedal, leder politikk og samfunn i Bertel O. Steen.

Den norske politikken har bidratt til høyt elbilsalg, og med det fått ned gjennomsnittutslippet av CO2. Men Europas utslippsmål gjelder bilprodusentene, og siden Norge ikke produserer egne biler, er det viktig at biler solgt i Norge har samme verdi i klimaregnestykket som i EU.

Dersom bilprodusentene ikke tilfredsstiller de strenge utslippskravene som gjelder fra 2021, risikerer de store bøter. Om Norge ikke teller med i regnskapet, er det fare for at bilene prioriteres til andre land. Når Norge nå regnes med, er dette veldig gode nyheter for elbillandet Norge.

EU har bestemt at alle bilprodusenter som selger biler i Europa skal ha eget klimaregnskap. Her må gjennomsnittlig CO2-utslipp på alle biler som selges holdes under et visst nivå. For å få snittet ned, blir produsentene nødt til å ha null- og lavutslippsbiler i porteføljen. Elbiler med null utslipp har selvfølgelig en viktig rolle i dette.

EU-kravet i dag er et snittutslipp på maksimalt 130 gram CO2 per kilometer, og fra 2021 gjelder 95 gram per kilometer. Innfasingen skjer fra 2020. Det er derfor på høy tid at vedtaket nå er fattet ettersom bilprodusentene planlegger både produksjon og distribusjon lang tid i forveien.

– I Bertel O. Steen har vi i 2018 måttet bruktimportere drøyt 2 000 endagsregistrerte elbiler fra Tyskland. Dette har vi måttet gjøre for å skaffe nok biler til det norske markedet. Når vi blir en del av utslippsmålet til EU vil dette forhåpentligvis bidra til at vi kan få enda flere elbiler uten å importere endagsregistrerte biler fra Europa, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Nordmenn vil ha elbiler og vi som importerer biler vil selge elbiler. Men politikken i Norge ligger langt foran resten av Europa og produsentene har ikke akselerert i samme takt.

– Når klimakravene får tydeligere avtrykk også i resten av verden, når batteriproduksjonen har skutt fart og når flere land har fått god ladeinfrastruktur, vil det bli produsert flere biler, sier Sagedal.

Ifølge Bertel O. Steen er markedet i ubalanse, og det er flere tusen som står på ventelister.

– I dag har vi ikke nok elbiler som kan tilfredsstille norske familiers behov. Derfor står nærmere 10 000 kunder i kø og venter på våre kommende elbiler som Kia eNiro, Mercedes-Benz EQC og DS 3 Crossback E-Tense, og markedet er i ubalanse. Stortingets vedtak nå er ett av mange skritt på veien til å bedre denne situasjonen, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.