Har fått nesten 20 millioner i støtte fra Horisont 2020, EUs forsknings- og innovasjonsprogram

– Nå kan det bli slutt på at mennesker må bevege seg i nærheten av løftesonen.

Et norsk oljeserviceselskap har utviklet en gyrobasert teknologi som sørger for full kontroll av rotasjonen ved løfteoperasjoner offshore og onshore. Dermed kan det bli slutt på at mennesker må bevege seg i nærheten av løftesonen, skriver Kolberg Caspary Lautom i en pressemelding.

Mens dynamiske posisjoneringssystemer holder fartøyet på samme plass til tross for vind og havstrøm, og hivkompensatorer justerer for bølgehøyde, håndteres rotasjonskontroll ofte av mannskap med tau – såkalte taglines – festet i hjørnene på lasten. Det er en svært ineffektiv metode for å losse og laste utstyr offshore, og en betydelig risikofaktor i arbeidet.

Kolberg Caspary Lautom AS, som har 50 års erfaring fra offshorenæringene, har derfor jobbet intenst de tre siste årene med å utvikle teknologien som de kaller for «YawSTOP». En yaw-rotasjon er en gjenstands rotasjon rundt den vertikale aksen. Det er selskapets Vestfold-avdeling som har stått for utviklingen.

Reduserer HMS-risiko

Skader på mennesker og materiell knyttet til løfteoperasjoner, samt fallende gjenstander, er blant de største HMS-utfordringene til petroleumsnæringen. Siden kranfører kan håndtere rotasjon på egen hånd, fjerner YawSTOP behov for at mannskap trenger å oppholde seg i løftesonen. Det kan forhindre alvorlige personskader.

– Gjennom å kontrollere rotasjonen i løfteoperasjoner kan vi hjelpe operatører, redere og oljeserviceselskaper med å redusere HMS-risiko samt spare tid og penger, sier Thor Jegard, styreleder og hovedeier i Kolberg Caspary Lautom.

Sparer tid og penger

Ved å hekte på en YawSTOP-enhet på krankroken kan kranfører eller en operatør håndtere rotasjonen i løfteoperasjoner på egenhånd, uten bruk av taglines og ekstra mannskap på dekk. Det reduserer både tidsbruk, kostnader og HMS-risiko.

– Vi har utført analyser som viser at bruk av YawSTOP reduserer tidsbruk på løfteoperasjoner med inntil 45 prosent og kostnader knyttet til hver løfteoperasjon med inntil 50 prosent. Siden man kan kontrollere uønsket rotasjon på lasten, får man gjort mer på kortere tid og kan i tillegg øke operasjonstiden ved værforhold som tidligere var definert som krevende. Dette øker både produktivitet og forutsigbarhet, legger Jegard til.

Også europeiske myndigheter har anerkjent innovasjonsgraden og samfunnsgevinsten som YawSTOP representerer. Selskapet har derfor fått nesten 20 millioner i støtte fra Horisont 2020, EUs forsknings- og innovasjonsprogram som har som målsetting å bedre økonomiske vekst og sysselsetting i Europa.

Vises på ONS

Siden YawSTOP representerer en helt ny teknisk løsning, samarbeider Kolberg Caspary Lautom for øyeblikket med DNV GL om utvikling av sertifiseringskrav for rotasjonskontroll med kranløft.

YawSTOP vises frem for første gang på oljemessa i Stavanger denne uken.