– Er det et område der Norge kan samle seg om og kjøre på, så er det energi

Silvija Seres mener Norge og energibransjen har et stort potensielt konkurransefortrinn innen energidata.

Denne uken arrangerte enerWE og Conventor konferansen Digital Energy i Stavanger. Der møttes oljebransjen for å dele erfaringer fra digitaliseringsarbeidet sitt, og for å få innspill fra andre bransjeaktører.

En av foredragsholderne var Silvija Seres. Hun er forsker og matematiker med stor interesse for gründerskap og nytenkning o næringslivet. Med en bakgrunn fra blant annet Microsoft og FAST, har en hun digitaliseringserfaring som bransjen har mye å plukke opp fra.

Teknologer må selge til både forretningsfolk og regulatorer

– Jeg har blitt mer og mer fascinert av hvor dårlig teknologer snakker med forretningsfolk, sier Seres.

Teknologenes problemer stopper likevel ikke der. Etterhvert som digitaliseringen inntar alle deler av samfunnet, må man også forstå hvordan man skal nå frem til de som styrer samfunnet.

– Det hjelper ikke å bare kunne selge teknologi. Man må også snakke med de som regulerer teknologien.
Vi er for lite fremoverlent. Det er faktisk en demokratisk oppgave å lære seg nok teknologi til å kunne mene noe relevant, sier Seres.

Hun har heller ikke noe til overs for de mange fremtidssynserne som nå har kastet seg på bølgen for å prate om kunstig intelligens etter å ha tatt seg en turisttur til Silicon Valley.

– Det å mene noe om AI er ikke interessant hvis man ikke forstår hvordan det fungerer, sier Seres.

Norge bør bli best på energidata

– Vi er nødt til å samle oss og kjøre på, og er det et område der Norge kan samle seg om og kjøre på, så er det energi, sier Seres.

I Norge har det blitt en standardfrase å si at «det er typisk norsk å være god», og æren for sitatet tildeles tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland. Det kan fungere godt som et klapp på skulderen i en motivasjonstale, men i den praktiske tilnærmingen er det lite verdt. Det kan faktisk virke litt mot sin hensikt, og resultere i at nødvendige grep ikke blir iverksatt.

– Det finnes ikke ett land som ikke fører den typen retorikk, sier Seres.

Hun mener vi må ta innover oss at vi må fokusere innsatsen vår der vi som nasjon har et konkurransefortrinn og dermed et stort potensiale. Det har vi greid før.

– Nordmenn tror at vi ble rike fordi vi var heldige, sier Seres.

Det mener hun er feil, og viser til at Nigeria også fant olje uten at det løftet landet på samme måte som Norge. De gode resultatene kom av måten vi utnyttet oljefunnet.

– Grunnen til at vi ble rik på olje var fordi vi utnyttet den med teknologi og kunnskap på en bærekraftig måte, og så eksporterte vi kunnskapen, sier Seres.

Seres mener vi må være bevisste på hva vi gjør best, og så kjøre på enda mer. I dagens moderne verden betyr det at vi må ta grep og gå for fullt inn i den digitaliserte verdenen. Her er amerikanerne i tet med sine spydspisser fra Silicon Valley, men det er fullt mulig å ta en posisjon selv om  man ikke kommer fra venturekapitalistenes hovedstad.

– Det Saudia-Arabia var for olje er Kina for data. Men ikke på ett område, og det er på energidata, sier Seres.

Utfordringen for å lykkes med kunstig intelligens i form av maskinlæring ligger ikke primært i å få frem nok kvalifiserte folk, men i datagrunnlaget. Her har Norge som energinasjon et stort konkurransefortrinn på verdensbasis som vi bør utnytte maksimalt.

– Ingen andre har de tidsseriene vi har, og som blant annet Cognite leker med, sier Seres.

Hun mener at verden er på vei inn i det hun kaller en prediksjonsøkonomi, og denne økonomiske tidsalderen er det data som er innsatsfaktoren. Her har det allerede skjedd mye på mange fronter som har snudd flere bransjer opp/ned allerede, og nå skjer det i energibransjen.

– Jeg er uenig med de som sier at toget har gått og at vi står igjen på plattformen, sier Seres.

Vi har både domenekunnskapen og datagrunnlaget for å kunne lykkes på denne fronten hvis vi bare tar grep og samler oss om et felles satsingsløft.

Digitalisering er mer enn effektivisering

Når det snakkes om digitalisering på konferanser kan man stort sett dele tilnærmingen i to. På den ene siden har man de som snakker om Kodak-moment og som skremmer topplederne til at man må ta grep og kaste om på alt umiddelbart, og så har du den andre varianten der de mer eller mindre sier «shame shit, new wrapping».

Seres mener digitalisering er noe mer enn bare å effektivisere dagens prosesser og kutte kostnader.

– Vær så snill! Ikke si at digitalisering er det samme som før, bare billigere og bedre, sier Seres.

Hun ber bransjen om å se på hvordan forretningsmodellene forandrer både bransjen og selskapene.

– Ikke fordi vi vil, men fordi verden endres, sier Seres.

Les også: