– En elektrisk motor bryr seg ikke stort om det er kaldt, den starter så lenge det er strøm

NAF mener det er en misforståelse at elbiler ikke tåler kaldt norsk vintervær.

Mange frykter at elbiler ikke vil takle kaldt norsk vintervær. Det er delvis en misforståelse, skriver NAF i en pressemelding

– En elektrisk motor bryr seg ikke stort om det er kaldt, den starter så lenge det er strøm, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Batteriet i elbilen tåler fint kulde. Moderne elbiler har elektronikk som beskytter batteriet for slitasje når det brukes i kulde, men kjørelengden blir kortere når det er kaldt.

– Det er viktig å ta noen forhåndsregler for å få mest mulig ut av elbil-batteriet om vinteren, sier Nils Sødal.

Her er NAFs fem forhåndsregler for å få mest ut av ebilbatteriet på vinteren:

1. Lad batteriet når det er driftsvarmt

Alle batterier påvirkes av kulde. Tenk deg mobiltelefonen din på en kald skitur. Har du den i en lomme nær kroppen har du kurant batteritid. Ligger telefonen påslått kaldt i sekken tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. Akkurat det samme gjelder for elbilen. For å yte maksimalt og lade effektivt, må batteriet i elbilen være driftsvarmt.

– Har du akkurat kjørt hjem, er batteriet varmt. Da er det lurt å sette bilen til lading med en gang, rådgir Sødal.

2. Forvarm elbilen før du skal kjøre

Mange elbiler kan forvarme batteriene. Et forvarmet batteri gir lengre rekkevidde enn et kaldt batteri. Varmer du opp bilen mens den står tilkoblet lader, bruker du heller ikke batteriets egen energi på oppvarmingen.

– Rent teknisk er elbiler bedre stilt i kaldt vintervær enn en bil med forbrenningsmotor. Batterikapasiteten reduseres, men kan du forvarme batteriet klarer du deg fint. Skal du kjøpe elbil bør forvarming stå på sjekklisten, sier Sødal.

3. Når du føler på rekkeviddeangsten

Hvis du er i tvil om du har nok strøm til å komme fram, gjelder det å være smart. Stiller du inn klimaanlegget på 20 grader vil det gi umiddelbar varme. Men dette trekker endel strøm. Setevarmere og eventuell rattvarme bruker mindre strøm enn et klimaanlegg som skal varme opp en stor kupé.

– Bruk gasspedalen med omhu for å unngå rekkeviddeangst. Defensiv kjørestil sparer strøm, sier Sødal.

4. Lad opp før du skal over fjellet

Det er alltid skiftende vær i fjellet, og du kan risikere kolonnekjøring som innebærer venting. Et godt tips er å lade opp på elbilen på den siste hurtigladeren før du skal over fjellet. Da er du faktisk bedre rustet enn de med bensin- eller dieselbil.

– Elbil er faktisk mer behagelig når du må vente på å kjøre i kolonne over en fjellovergang. Har man rikelig med strøm, kan man ha det varmt og godt i bilen. Mens de med bensin- eller dieselbil må skru av motoren når snøen fokker seg rundt bilen for å unngå kullosforgiftning, sier Sødal.

5. Lad opp startbatteriet

Elbiler har som andre biler, et startbatteri. Er dette noen år gammelt, er det nok ikke i topp form. Derfor er det lurt å vedlikeholdslade startbatteriet nå når det er kaldt.

– En vedlikeholdslader koster ikke all verden og er enkel å bruke. Gi startbatteriet påfyll så elbilen starter i kulda, avslutter Nils Sødal.