Digitalisering i Equinor skal bidra til 2 milliarder dollar i økte inntekter

-Vi har også lansert spennende løsninger for å operasjonell risikostyring der vi bruker kognitiv teknologi.

Et år tilbake i tid gikk Equinor ut og annonserte at de frem mot 2020 skulle bruke 2 milliarder kroner på digitalisering, dette på toppen av det opprinnelige IT-budsjettet.

enerWE traff Torbjørn Folgerø, Chief Digital Officer i Equinor på ONS. Vi spurte hvor langt de nå var kommet på denne veien.

– Vi har kommet godt på vei, forteller Torbjørn Folgerø til enerWE. Vi har etablert et digitalt akademi. Det starter å engasjere bredden i arbeidsstokken i Equinor. 

Han fortstetter med å fortelle at de har fått flere produkter i denne perioden.

— Annonse —

— Annonse slutt —

– Vi har blant annet etablerte et operasjonssenter for vår landvirksomhet i USA som nå bruker maskinlæring for å øke produksjon og forbedre vedlikehold. Vi har også lansert spennende løsninger for å operasjonell risikostyring der vi bruker kognitiv teknologi.

– Hvordan er det digitale veikartet til Equinor i et landskap der oljebransjen nå er på vei opp igjen?

– Det er veldig viktig for oss som industri å sikre at vi har et sunt kostnadsnivå i den perioden vi skal inn i. Vi bruker vårt digitale veikart for å forbedre sikkerheten, øke inntektene på to milliarder dollar fra eksisterende assets, og så har vi kostnadsreduserende tiltak. Vi har satt oss tøffe ambisjoner for hvordan skape verdi fra vårt digitale veikart. Det handler blant annet om å ta selskapet gjennom vårt digitale akademi der vi videreutdanner eksisterende arbeidsstokk.