Digitalisering gir nye vekstmuligheter for norsk industri

Annonsørinnhold - Norsk Industri

Suksessoppskriften vil handle om investeringer i både utstyr, kompetanse og nye strategier.

For å være konkurransedyktig fremover må norsk industri være fremoverlente, og ta i bruk digitale muliggjørende teknologier i produksjon så vel som i organisasjon og forretningsmodell.

Norsk eksportindustri er i verdensklasse, og norske produkter som skip og skipsutstyr, boreutstyr, subsea-anlegg, møbler og ferdigvarer, legemidler, bildeler, forsvarsmateriell osv. etterspørres verden over. Over tid har industriproduksjonen vokst langt sterkere enn industrisysselsettingen, for industriens jobb er å skape verdier effektivt under løpende omstilling.

Viktig å møtes

Den fjerde industrielle revolusjon med cyberfysiske systemer og nye forretningsmodeller former fremtidens norske industribedrifter. Digitaliseringen kan oppfattes som en trussel for norske arbeidsplasser, men den representerer langt flere muligheter for god konkurransekraft og trygging og utvikling av eksisterende arbeidsplasser.

Nettopp derfor er det viktig at industri, politikere, organisasjonsliv og kunnskapsaktører samles for å lære om og diskutere hvordan digitalisering kan styrke norsk industris konkurransekraft.

Et slikt møtested er Industri Futurum som arrangeres 19. og 20. november på Gardermoen i regi av Norsk Industri.

En robot i Norge har ikke nødvendigvis høyere lønn enn en robot i Asia. Norsk industri har derfor gode forutsetninger for å kunne ta en sterk posisjon i konkurranse med Asia i tiden fremover, gitt at vi nå foretar kloke investeringer og valg. Norsk vareproduksjon kjennetegnes med spesialisert småserieproduksjon med skreddersøm, heller enn masseproduksjon. Derfor er digitaliseringen som tar robotisering til et høyere nivå med cyber-fysiske systemer særlig interessant for norsk hjemmeproduksjon.

Vi ser allerede en rekke bedrifter som har tatt arbeid «hjem igjen» og konkurrerer på et globalt marked. Et eksempel er Kværner som med robotisering av sveiseoperasjoner økte effektiviteten med 60 prosent og oppnådde hele 50 prosent automatisering av sveisene i enkelte prosjekt.

Norsk Industri har i sine medlemsbedrifter eksempler på at styring av mange fabrikker samles i ett kontrollrom, at subsea-anlegg fjernopereres fra land, at produksjon automatiseres og optimaliseres ved stor bruk av sensorer, at digitale tvillinger brukes for å simulere arbeidsoperasjoner eller prosessen, at manuelt arbeid erstattes av droner eller robotisert inspeksjon, at «live» data fra utstyr er tilgjengelig til enhver tid osv. Gjennom digitalisering har vi mulighet til både å opprettholde og vinne nye globale markedsandeler og kontakter.

50-50-50 (halverte kostnader, halvert gjennomføringstid og robust ved 50 USD/fat) er målet for å opprettholde en økonomisk bærekraftig leverandørindustri til olje og gass, og uten digitalisering er det ikke mulig å nå dette målet.

Forretningsmodeller er i endring, og Norge har gode forutsetninger ved at vi har høy grad av tillit til hverandre, er raske til å ta i bruk ny teknologi og er vant til å være et lite land i en global konkurranse om prosjekter og markedsandeler. Risikoen for å investere feil er tilstede, men det er en større risiko ved å «sitte stille i båten». Plutselig kan din teknologi eller forretningsmodell være utdatert.

Nettopp derfor ser vi frem til at industriledere, teknologer, politikere, akademia og organisasjoner samles på Industri Futurum for å diskutere hvordan vi skal produsere smartere for fremtiden.

Norsk Industri

Norsk Industri er den største landsforeningen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Vi organiserer ca. 2 800 bedrifter med rundt 124 000 ansatte, fordelt på mer enn 20 bransjer. Vi jobber hver eneste dag for å legge til rette for mer verdiskaping i dette landet. For det er verdiskapingen som sikrer velferden.