Dieselprisen hadde vært høyere enn bensinprisen hvis det ikke hadde vært for lavere avgifter

Dieselprisen har steget mer enn bensinprisen.

De siste tallene fra SSB viste at prisene på bensin og diesel har steget henholdsvis 18,8 og 12 prosent fra oktober i fjor til oktober i år. S

Samtidig viser tallene at differansen mellom bensin og diesel nå er veldig lav. Forskjellen er nå nede i 0,63 kroner pr. liter. Det er den laveste differansen hittil i 2018, og til sammenlikning var differansen på 1,35 kroner per liter i oktober 2017.

– Årsaken til at prisforskjellen mellom bensin og diesel er mindre enn tidligere, er at prisen på bensin i det internasjonale markedet har falt betydelig. Vi ser også at prisen på biokomponenter som brukes til diesel har økt. Biodrivstoff-andelen er høyere i diesel enn i bensin, og dermed er dette enda en faktor som påvirker prisforholdet, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, i et innlegg på organisasjonens hjemmeside.

Drivkraft Norge er bensinstasjonkjedenes interesseorganisasjon.

De opplyser at bensin- og dieselprisene grovt sett er delt i tre deler:

  1. Avgifter (utgjør 60 % av pumpeprisen)
  2. Internasjonal pris/selskapenes innkjøpspris (utgjør 30 % av pumpeprisen)
  3. Bruttoavanse (utgjør 10 % av pumpeprisen)

Den siste veiledende prisen fra bensinstasjonkjeden Circle K viser en pris på 16,66 kroner literen for bensin. Med den prisen utgjør avgiftene 58,0 prosent av bensinprisen.

Avgiftene på bensin:

  • Veibruksavgift: 5,17 kr / liter
  • CO2-avgift: 1,16 kr / liter
  • MVA: 25 %

Avgiftene på diesel

  • Veibruksavgift: 3,75 kr/liter
  • CO2-avgift: 1,16 kr / liter
  • MVA: 25 %

Med en forskjell på kun 0,63 kroner literen betyr det at dieselen hadde vært 79 øre dyrere enn bensinen hvis det ikke hadde vært for at avgiften er lavere.

Sjekk hvor mye du betaler for bensinen på enerWE’s interaktive bensinkalkulator.

Les også: