– Dette er en distriktsnæring som skaper lønnsomme arbeidsplasser over hele landet

Men kraftbransjen kan ikke hvile på laurbærene, påpekte olje- og energiministeren.

Denne uken ble Agder Energi-konferansen arrangert i Kristiansand.

– Endring er stikkordet. Endring i energibruk i hele verden. Og det skjer i et enormt tempo, sa olje- og energiminister Terje Søviknes på sitt foredrag.

Han trakk frem at selv om kraftbransjen er en godt etablert bransje med en stolt historie, så kan ikke bransjen hvile på laurbærene. Han var klar på at bransjen må frem på stolen og videreutvikle seg. Samtidig var han nøye med å påpeke betydningen av kraftbransjen i norsk sammenheng:

– Det skjer en stor verdiskaping i kraftbransjen. Ikke minst er dette en distriktsnæring som skaper lønnsomme arbeidsplasser over hele landet, sa Søviknes.

Det foregår en digitalisering av bransjen, og en av teknologiene som er veldig spennende er blockchain.

– Hvis vi kan gjøre det lettere å eie data, slik at alle, fra forbrukere til produsenter er i stand til å eie og velge hvordan de vil bruke den, kan vi utvikle svært spennende nye plattformer, sa Scott Kessler fra LO3 Energy.

Selskapet drifter per i dag flere testprosjekter i Europa og USA som bruker blockchain-teknologi til å gjøre forbrukere i stand til å styre prisen de er villige til å betale for fornybar kraft, og lar dem selge overskuddskapasitet tilbake til nettet.

– Vi ønsker å bruke markedet for å styre kraftnettene og fordele kraften dit den skal, sa Kessler.

Denne utfordringen er spesielt relevant i mange tyske markeder, og Dr. Adolf Schweer fra den tyske nettoperatøren Mitnetz beskrev blant annet utfordringen med å knytte økende forbruk i urbane områder med den voldsomme produksjonsveksten i spredtbygde strøk når overgangen til stadig mer fornybar energi representerer en svært stor utfordring for oss.

Agder Energi er ett av selskapene som ser muligheter i disse utfordringene. Harald von Heyden, leder for kontinentale operasjoner i Agder Energi, leder satsingen i Europa:

– Vi kan ikke styre markedet, men vi kan forstå det og bygge forretningsmodeller for å lykkes i det, sa von Heyden.