– Det må selges 5.500 nye elbiler hver måned i år for at politikerne skal nå målet

– Bilenes rekkevidde og tilgang på trygg lading er fortsatt et hinder for mange.

I 2018 er det hittil solgt rundt 16 000 nye elbiler. Elbilsalget vokser, men ikke raskt nok til å nå myndighetenes mål, viser beregninger fra NAF. I en pressemelding advarer de om at det kan bli for få ladere

– Folk er motiverte til å kjøpe elbil, og det er lange ventelister på de mest attraktive modellene. Men bilenes rekkevidde og tilgang på trygg lading er fortsatt et hinder for mange, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Naf påpeker også at selv om elbilsalget går godt i Norge, så går det ikke godt nok hvis målet om kun nullutslippsbiler skal nås.

– Det må selges 5.500 nye elbiler hver måned i år for at politikerne skal nå målet om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler fra 2025. Så langt i år ligger salget på 3.200 per måned. Det betyr at vi ligger rundt 11.400 elbiler etter skjemaet i år.

Plusser man bruktimporten av elbiler på nybilsalget, blir tallene noe bedre. Elbiler utgjør for tiden om lag 50 til 60 prosent av all bruktimporten. Mange av dem er bare gått noen få kilometer og er i praksis nye.

– Fortsatt mangler vi likevel mer enn 1.000 elbiler i måneden på å nå de målene som er satt. Tallene burde uroe politikerne, sier Sødal.

I en fersk undersøkelse gjort for NAF av InFact svarer 48 prosent at rekkevidde eller tilgang på lading er hovedhinderet for at de skaffer seg elbil.

– Det som gjør forbrukerne usikre er rekkevidde og lading. Rekkevidden på bilene som kommer framover blir svært gode, og teknologien på bilene blir det ikke noe å si på. Derimot tror jeg ikke politikerne helt skjønner lade-alvoret. Det bygges langt fra nok ladere. Det må bygges 1600 hurtigladepunkter bare i 2019, viser våre beregninger. Det er like mange hurtigladere som det finnes i dag til sammen, sier han.