Bensin og diesel koster 1,57 og 2,10 kroner mer enn i fjor

De norske avgiftene er fortsatt blant de høyeste i verden, men de har ikke økt nevneverdig i år.

Hver måned legger SSB frem tall for salg av bensin og diesel i Norge.

De siste tallene viser at det ble solgt 102 millioner liter bensin og 248 millioner liter diesel i mai i år. Det er en liten nedgang på henholdsvis 1,9 og 5,3 prosent for bensin og diesel.

Mens salget har falt, har prisene økt – kraftig.

Bensinprisen har steget med 10,9 prosent fra 14,38 kroner i fjor til 15,95 kroner i mai i år. Det er en økning på 1,57 kroner pr. liter.

Gjennomsnittsprisen for diesel lå i mai på 15,16 kroner literen, og det er hele 2,10 kroner mer enn på samme tid i fjor. Det betyr at prisen på diesel nå er hele 16,1 prosent høyere enn for et år siden.

De høye norske avgiftene utgjør selvsagt mye av prisen, men de er ikke hele forklaringen. For bensin utgjør de så mye:

  • Veibruksavgift: 5,17 kr
  • CO2-avgift: 1,16 kr
  • MVA: 3,19 kr

Det betyr at avgiftene utgjør 9,52 kroner pr liter, og det tilsvarer 59,6 prosent av prisen. Dermed sitter bensinstasjonene igjen med 6,44 kroner pr. liter de selger. Det skal gå med til innkjøp av bensinen fra raffineriene, transport ut til bensinstasjonene og fortjenesten.

For diesel fordeler avgiftene seg slik:

  • Veibruksavgift: 3,75 kr
  • CO2-avgift: 1,16 kr
  • MVA: 3,03 kr

Dermed betaler dieselkundene 7,94 kroner pr. liter i avgift, noe som utgjør 52,4 prosent av prisen. Bensinstasjonene sitter så igjen med 7,22 kroner pr. liter til å dekke sine kostnader.

enerWE har tidligere sett mye på bensin- og dieselprisene, og Norge kommer som regel ut på topp 3 i både verden og Europa når det gjelder både pris og avgiftsnivå. Årets høye priser kan imidlertid ikke skylde på avgiftene alene. De har bare gjennomgått mindre justeringer i år.

Den høye oljeprisen kan heller ikke forklare prisøkningen alene. Den er riktig nok relativt høy nå med en oljepris som svinger mellom 75 og 80 dollar fatet, men dette er uansett lavere enn da oljeprisen for noen år siden lå på over 100 dollar fatet. Den gangen var ikke bensin- og dieselprisene så høye som nå.

Forøvrig er ikke lenger oljeselskapene involvert i bensinstasjonene i Norge. I vår podcast med deres interesseorganisasjon Drivkraft Norge kunne generalsekretær Inger-Lise Nøstvik fortelle at oljeselskapene nå er ute av bensinstasjonene, og at bensinen nå kjøpes fra uavhengige raffinerier.

Les også: