Venstre kan kreve kutt i refusjoner til oljeleting

Venstre vil fjerne leterefusjonsordningen.

Venstre er i ferd med å gjøre klar lista med krav til regjeringsforhandlingene. Fjerning av refusjonsordningen for oljeleting er ett av dem.

Kravlista skal diskuteres på partiets landsstyremøte i helgen. Ett av forslagene som er spilt inn, gjelder en ny olje- og gasspolitikk.

– Det er ikke noe tvil om at Venstre ønsker en annen oljepolitikk enn den vi har i dag. Vi ønsker mer gjennomslag enn det vi fikk på Jeløya, sier sentralstyremedlem og stortingsrepresentant Guri Melby til NTB.

Risiko

I helgen vil landsstyret trolig samle seg om kravet om at det gjøres endringer i skattesystemet for letevirksomhet og investeringer på norsk sokkel. Venstre vil blant annet at staten skal senke friinntekten og fjerne leterefusjonsordningen, og generelt ta mindre risiko ved leting på norsk sokkel.

– Vi må unngå ulønnsom næringsstøtte fra staten til petroleumssektoren. Vi ønsker at de minst lønnsomme prosjektene ikke blir realisert, sier Melby, som peker på både miljøutfordringene og den samfunnsmessige risikoen.

Venstres stortingsgruppe ønsker også permanent vern av sårbare områder, inkludert Lofoten, Vesterålen, Senja, Svalbard, Bjørnøya, Jan Mayen, Skagerrak, Mørefeltene, Jærkysten, kystnære områder av Finnmark og i og ved iskanten.

Håper på drahjelp 

Venstre vil at det settes ned et utvalg for å se på skatteordningene til oljesektoren.

– På Jeløya fikk vi ikke gjennomslag for en slik utredning. Den vil være et viktig første skritt, sier Melby, som håper på drahjelp fra KrF i forhandlingene.

Venstre satser nå for fullt på å få søkelyset rettet mot partiets politiske saker. Etter snart ett år i regjering har partiet havnet i stabilt sideleie godt under sperregrensen på meningsmålingene.

Den pågående feiden mellom partileder Trine Skei Grande og stortingsrepresentant Abid Raja har heller ikke gjort saken enklere. Onsdag hevdet Grande at det ikke er snakk om en langvarig konflikt mellom de to.

Andre krav fra Venstre kan bli å øke de nasjonale målene for kutt i klimagassutslippene til minimum 45 prosent innen 2030 og halvere utslippene fra transportsektoren.

(©NTB)