Foto: Vegard Grøtt (NTB Scanpix)
Foto: Vegard Grøtt (NTB Scanpix)

Bastøferja blir halv-elektrisk

CO2-utslippene kuttes dermed med nesten 3.900 tonn i året.

Publisert   Sist oppdatert

En hybridferje skal settes inn på Norges mest trafikkerte ferjesamband, mellom Moss og Horten.

Bastø Fosens nye hybridferje skal være i drift fra januar 2021 og vil gå i trafikk sammen med fire konvensjonelle ferjer. Ved oppstart vil den bare kunne lade i Horten, og dermed vil den bare være 64,5 prosent elektrifisert.

Dersom det senere også blir ladetilgang i Moss, vil fergen kutte ut diesel helt, ifølge en pressemelding fra Enova. Det statlige foretaket støtter prosjektet med over 31 millioner kroner.

– Bare dette ene prosjektet reduserer klimagassutslipp tilsvarende 3.400 personbiler. Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) i pressemeldingen.

Moss-Horten blir det 34. ferjesambandet som elektrifiseres med støtte fra Enova.

– Det er i utgangspunktet ingen enkel oppgave å elektrifisere såpass store og energikrevende ferjer som Bastøferja. Her blir det gjort mulig av innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferjer så langt, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Årlig krysser 1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner passasjerer Oslofjorden med Bastø-ferja.