Norsk elbilforening: - Det er foreløpig ikke god økonomi å sette opp hurtigladere i Finnmark

Published

Erik Lorentzen er leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening. Han deltok nylig på åpningen av Omexom sitt hovedkontor for Skandinavia, og enerWE tok en prat med han.

- I dag er omtrent 7,2 % av personbilene i Norge rene elbiler, og det er helt i verdenstoppen. Det er ingen som er i verdenstoppen foreløpig, forteller Erik Lorentzen til enerWE.

Stortinget har gått inn for å fase ut fossilbilene innen 2025.

- Vi tror det er mulig å nå 2025-målet om kun å selge nullutslippsbiler, men det er krevende. Da må vi bruke virkemidlene en del år til før vi begynner å fase dem ut.

Erik Lorentzen forteller at det at elbiler må lades peker seg ut som den største utfordringen.

- Vi må lade i by, og vi må lade mellom byene på langtur. Vi må skalere opp ladenettverket på en helt annen måte enn det vi har gjort før. Det er det ingen som har gjort før, og det er noe vi må prøve og feile litt på i Norge fremover. 

Når det gjelder Finnmark, så er det en lang vei å gå.

- Finnmark er et langt fylke med få mennesker, få biler, store avstander og veldig kaldt på vinteren. Det er foreløpig ikke så veldig god økonomi å sette opp hurtigladere i Finnmark, og det er vanskelig å få ladeoperatørene til å gjøre det.

Han forteller at den første hurtigladeren i Finnmark kom like før jul, og at det begynner å røre på seg.

Helt til slutt spør vi Erik Lorentzen om når han tror verdens siste fossile personbil blir solgt.

- Det er et godt spørsmål. Bensin- og dieselbilene kommer til å henge med oss lenge. Men skal vi si 2042, sier han med et smil om munnen.