- Når nettselskap og kraftleverandør deler navn og logo skaper det forvirring for kundene

Published

På oppdrag fra NVE har Thema Consulting Group i samarbeid med designbyrået By North kartlagt kostnadene knyttet til kommende krav om at nettselskap og kraftleverandører ikke kan dele samme merkevare. Rapporten konkluderer med at kostnadene for bransjen som helhet er 60 millioner kroner hvis nettselskapene forandrer merkevare, og 100 millioner kroner hvis kraftleverandørene forandrer merkevare. Det forteller NVE i en pressemelding.

I en spørreundersøkelse utført for NVE i 2017 kom det frem at forbrukere synes det er vanskelig å skjønne forskjellen på nettselskap og kraftleverandører.

- Når nettselskap og kraftleverandør deler navn og logo skaper det forvirring for kundene. Navn og logo til nettselskapet og kraftleverandøren skal hjelpe kundene å skille aktørene, sier Ove Flataker, direktør i Reguleringsmyndigheten for energi i NVE. 

Endringene skal bidra til likere konkurransevilkår mellom kraftleverandører ved å unngå at enkelte kraftleverandører drar nytte av å bli forvekslet med et nettselskap. NVE vurderer derfor å innføre krav om at alle nettselskap og kraftleverandører skal ha ulik merkevare.

- Nettselskapet er et monopol, mens kraftleverandører konkurrerer i strømmarkedet. Et tydelig skille mellom nettselskap og kraftleverandører i navn og logo er viktig for å styrke konkurransen mellom kraftleverandører, sier Flataker. 

Rapporten fra Thema Consulting Group og By North konkluderer med at de totale kostnadene er rundt 60 millioner kroner hvis nettselskapene endrer merkevare. De totale kostnadene er på 100 millioner kroner dersom det er kraftleverandørene som endrer merkevare. Forskjellen kommer av at kraftleverandører har behov for å bruke mer penger på markedsføring ved en merkevareendring enn nettselskap.

- Likebehandling av aktørene er viktig for å styrke konkurransen i markedet for strøm. Vi vurderer derfor hvorvidt kravene til differensiering av merkevare også skal gjelde nettselskap og kraftleverandører som ikke er i samme konsern. I tillegg ser vi på om nettselskapene også skal skille seg klart fra merkevaren til annen konkurranseutsatt virksomhet i konsernet, avslutter Flataker.

Thema Consulting Group og By North ble kun bedt om å kartlegge kostnaden knyttet til differensiering av merkevare mellom nettselskap og kraftleverandører i samme konsern. Dersom kravene vil gjelde uavhengig av konserntilknytning og dersom annen konkurranseutsatt virksomhet også blir omfattet kan totalkostnadene bli noe høyere enn det som beskrives i rapporten. Årsaken til dette er at flere aktører da vil omfattes av kravene.

Her kan du laste ned og lese rapporten.