Nå får du ikke lov til å bytte strømselskap

Publisert

I forbindelse med at Elhub-prosjektet skal lanseres i februar har det blitt innført en midlertidig stengning av muligheten for å bytte strømleverandør.

Elhub-prosjektet skal gjøre det mulig å samle inn data fra de nye automatiserte strømmålerne (AMS) som de aller fleste nordmenn nå har installert. Prosjektet har vært forsinket flere ganger, og NVE har tidligere truet veldig mange nettselskaper med tvangsmulkt fordi de ikke klarte å overholde fristene til de siste milepælene. Dette gikk de imidlertid bort fra, og nå skal alt være klart.

Som en del av implementeringen får ikke strømkundene lov til å bytte strømselskap i perioden fra 23. januar til 18. februar.

NVE bekrefter til enerWE at de har ilagt en slik midlertidig bekreftelse.

- Det er korrekt at det nå er frys i leverandørskifter i sluttbrukermarkedet frem til 18. februar. Dette betyr at kunder som inngår kraftavtale med ny leverandør må vente to uker lengre enn normalt på leveringsstart, sier Kalle Ellinggard, seniorkonsulent i NVE til enerWE.

Samtidig er det fortsatt fritt frem å bytte abonnement internt hos strømleverandøren de har i dag.

- Vi går ut fra at de fleste sluttbrukere har mulighet til å få tilbud om en annen kraftavtale fra sin nåværende kraftleverandør, og endring av avtaler internt hos kraftleverandør vil ikke være hindret av frys i leverandørskifter, sier Ellinggård.

Han forklarer at denne korte frysperioden er nødvendig for å sikre en god implementering av Elhub, og at det vil sørge for et mer effektivt sluttbrukermarked når det er gjort.

I denne prosessen er kvaliteten på datagrunnlaget veldig viktig, og for å få minst mulig problemer må strømmarkedet midlertidig fryses.

- I frysperioden skal alle data om målepunkt, kraftleverandører og kunder hos nettselskapene migreres til Elhub med så korrekte og oppdaterte data som mulig slik at Elhub kan gjennomføre sine pålagte oppgaver effektivt. Det kan ikke tillates endringer i data underveis i migreringen til Elhub, og kundeprosesser må derfor fryses for å unngå feil i avregning og fakturering etter at Elhub er i drift, sier Ellinggård.

På spørsmål fra enerWE om dette kan misbrukes av strømselskapene, for eksempel ved å flytte kundene over på dyrere avtaler i en periode de uansett ikke kan bytte, svarer NVE at frysperioden er veldig kort og at dette ikke skal påvirke kundene i nevneverdig grad.

- Om kraftleverandører setter kundene sine over på dårlige kraftavtaler, er det først og fremst kundene som bør reagere med å finne seg en bedre avtale. Kundene kan allerede nå kontakte leverandører for å avtale kraftleveranse som skal gjelde fra 20. februar, sier Ellinggård.

Han legger til at med Elhub kan leverandørskiftene gjennomføres enda raskere.

- Når Elhub settes i drift kan leverandørskifter gjennomføres raskere enn i dag, og vi går fra å ha en leverandørskifteprosess som varer 3-6 dager, til 24-48 timer, sier Ellinggård.

Les mer: