Strømselskapet Yetz tilbyr strømavtale for vindkraftmotstandere der de bruker opprinnelsesgarantier for å garantere at strømmen ikke kommer fra vindkraft.
Strømselskapet Yetz tilbyr strømavtale for vindkraftmotstandere der de bruker opprinnelsesgarantier for å garantere at strømmen ikke kommer fra vindkraft.

Nytt strømselskap verver medlemmer til Motvind

- Vi har vel ikke så mye til felles med den etablerte delen av kraftbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Strømmarkedet er et spesielt marked på mange måter. Selve strømmen er i utgangspunktet helt lik uavhengig av hvordan den produseres og hvor den kommer fra, og måten sendes rundt i strømnettet gjør det umulig å fastslå nøyaktig hvor den kommer fra.

Det er imidlertid mulig å dokumentere hvor mye som produseres hvor og fra hvilke kilder, og opprinnelsesgarantier er en merkeordning for å vise strømkunder at en gitt mengde kraft er produsert fra en spesifikk energikilde.

- Det handler om å gjøre folk flest i stand til å velge hvilke energikilder de skal bruke til å produsere strømmen sin, sa Hans Petter Kildal, daglig leder i Becour, i et tidligere intervju med enerWE.

Han forklarte da at det var fullt mulig å bruke opprinnelsesgarantier som et system for å gi vindkraftmotstandere en strømavtale der de får dokumentasjon på at strømmen ikke kommer fra vindkraft.

Yetz Strøm har inngått samarbeidsavtale med Motvind.
Yetz Strøm har inngått samarbeidsavtale med Motvind.

Det har det relativt nystartede strømselskapet Yetz Strøm gjort. De tilbyr sine kunder et strømabonnement de kaller Yetz Vindfri. Det er en strømavtale som inkluderer opprinnelsesgarantier som sikrer at strømmen kommer fra vannkraft - og ikke fra vindkraft. Det koster kundene 1,50 kroner ekstra per dag.

Yetz nøyer seg imidlertid ikke med å tilby opprinnelsesgarantier. De rekrutterer også medlemmer til vindkraftmotstandernes organisasjon Motvind, og som en del av abonnementet betaler de medlemsavgiften så lenge kundene forblir abonnenter i minst et halvt år.

- Jeg har selv utfordringer med å akseptere den massive utbyggingen av vindkraft vi står overfor i Norge. Valget om å tilby et vindfritt alternativ var derfor veldig enkelt, sier Thomas A. Braathen.

Han er daglig leder i Yetz Strøm, og begynte i jobben i mars. Før det har han mange års erfaring fra flere andre norske strømselskaper.

Han vil ikke oppgi hvor mange kunder Yetz har fått fra samarbeidet med Motvind, og han synes det blir feil å fremheve motstanderne som en ensartet kundegruppe.

Alt for få har forstått omfanget av utbyggingen og konsekvensene

Thomas A. Braathen

- Dette handler ikke om at vi ser på dette som kundesegment, men at vi mener at det er det riktige å gjøre. Alt for få har forstått omfanget av utbyggingen og konsekvensene, sier Braathen.

Han legger heller ikke skjul på at han selv også er kritisk til utbyggingen av vindkraft i Norge.

Det er mange som mener mye om vindkraften, men strømselskapene mottar også sin del av kritikken fra strømkunder som er frustrert over strømregningene sine. enerWE spør derfor hva Yetz-sjefen tenker om at de som en del av kraftbransjen støtter en organisasjon som er veldig kritisk til deler av bransjen de selv tilhører.

Vi har vel ikke så mye til felles med den etablerte delen av kraftbransjen, samtidig er vi underlagt de samme spillereglene

- Vi har vel ikke så mye til felles med den etablerte delen av kraftbransjen, samtidig er vi underlagt de samme spillereglene, det samme markedet og kjemper om de samme kundene, sier Braathen.

Han ser på det som helt uproblematisk, og påpeker at kraftbransjen har godt av at ikke alle strømselskapene velger samme tilnærming til markedet.

- Jeg har jobbet i kraftbransjen i ymse roller på omsetningssiden siden 2003 og synes generelt at de fleste strømleverandørene har utfordringer med å fornye seg. Mange løper i flokk samtidig som de kaster gratis strøm en måned eller to etter kundene, sier Braathen.

Han trekker frem Otovo og Tibber som friske pust og unntakene i det han beskriver som en litt for traust bransje.

- Kraftbransjen sliter generelt med en lav grad av tillit og i snitt en lav omdømmescore i for eksempel norsk kundebarometer sammenlignet med en del andre bransjer, sier Braathen.

Strømselskaper lever av å kjøpe strøm på kraftbørsen Nord Pool for så å videreselge den til sine kunder. I utgangspunktet er det derfor ikke så mange måter å skille seg ut fra de andre konkurrentene utover å måten man setter sammen de forskjellige strømabonnementene.

Bruken av opprinnelsesgarantier er også relativt lite utbredt her i Norge, og de fleste strømselskapene har så langt nøyd seg med å selge garantier om at strømmen kommer fra fornybare energikilder.

Med sitt vindfrie alternativ forsøker Yetz å ta dette litt lengre, og så langt melder Braathen om god respons. Han legger til at de har flere skisser på konseptstadiet som de vil prøve ut etterhvert.

- Jeg håper at vi kommer til å bli en strømleverandør som folk vil assosiere med noe positivt, sier Braathen.