Bilbransjens dieseljuks ga hopp i utslippene

I årets statistikk har SSB oppjustert utslippsverdiene til riktig nivå, noe som gir tydelige utslag.

SSB har nå tatt høyde for bilbransjens juks med utslippsverdiene fra dieselbiler. Dermed hopper utslippene med opp mot 30 prosent.

– Høsten 2015 ble det avdekket at nyere dieselbiler hadde høyere utslipp av nitrogenoksider (NOX) under virkelig kjøring enn det som til da var målt i laboratorietester. Også faktorene SSB har brukt for utslipp av NOX har på grunn av dette vært for lave i forhold til virkelige utslipp, skriverStatistisk sentralbyrå (SSB).

I årets statistikk har SSB oppjustert utslippsverdiene til riktig nivå, noe som gir tydelige utslag.

– Som følge av de oppdaterte utslippsfaktorene er utslippene av NOX fra dieseldrevne personbiler oppjustert med nesten 30 prosent i 2015 i forhold til fjorårets beregninger. I 2013 og 2014 er de tilsvarende utslippene rundt 25 prosent høyere enn i tidligere beregnet, og videre avtar effekten av endrede utslippsfaktorer gradvis bakover i tid, opplyser det statlige statistikkbyrået.

Det hos biler fra Volkswagen at utslippsjukset først ble oppdaget, og høsten 2015 innrømmet selskapet at de hadde installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing.

Daimler, som blant annet produserer Mercedes, er mistenkt for å ha jukset med utslippstallene for over 1 million dieselbiler, mens BMW er anklaget for å ha hatt et hemmelig samarbeid med VW og Daimler om blant annet utslipp fra dieselbiler.

(©NTB)