MDG: Norske medier bør si nei til reklame fra olje- og gasselskaper

- Oljeselskaper har fått lov til å kjøpe seg goodwill gjennom reklamekampanjer, også her hjemme.

Publisert

Den britiske avisen The Guardian blir det første store mediehuset som forbyr reklamer fra olje- og gasselskaper. Norske medier bør følge etter, mener MDG.

The Guardian omtaler klimakrisen som den viktigste utfordringen i vår tid og tar et hardt oppgjør med olje- og gassindustrien.

– Vår avgjørelse er basert på innsatsen mange i denne industrien har lagt ned i flere tiår for å forhindre at meningsfylt klimahandling blir gjennomført av myndigheter verden rundt, heter det i en uttalelse fra avisen onsdag.

Nasjonal talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne mener norske medier bør gjøre det samme som The Guardian.

– Det er et veldig tydelig signal når The Guardian sier nei til reklame for selskaper som lever av å ødelegge klimaet. Oljeselskaper har fått lov til å kjøpe seg goodwill gjennom reklamekampanjer, også her hjemme, sier Hermstad

Også Bellona-leder Frederic Hauge sier til NTB at dette utfordrer norske medier til å gjøre noe tilsvarende.

Reklame utgjør rundt 40 prosent av The Guardians inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.

– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.

De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.

Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.

(©NTB)