ØNSKER SELSKAP: Kari fikk etterhvert selskap ved bordet i film der NorgesEnergi benyttet skjult kamera.
ØNSKER SELSKAP: Kari fikk etterhvert selskap ved bordet i film der NorgesEnergi benyttet skjult kamera.

- Det er viktig for strømselskap å ta samfunnsansvar

Norgesenergi spiller på emosjonelle strenger for å styrke seg som merkevare.

Publisert

Strømselskapet NorgesEnergi, som har base i Kristiansand, har for andre år på rad laget en julekampanje for å skille seg fra konkurrentene. Årets kampanje «Hjerterom på døra», setter søkelys på ensomhet, og i en viral film ble det benyttet skjult kamera da Kari satte seg på kafé. Filmen er allerede sett over 167.000 ganger. Det er også laget et interaktivt Norgeskart, der folk kan legge inn sitt postnummer for å vise hvor i Norge det er hjerterom.

Nå ønsker vi å lyse opp hverdagen i en mer overført betydning.

Geir Arne Gundersen

Til enerWE forteller Norgesenergis markeds- og kommunikasjonssjef Geir Arne Gundersen at der selskapet i fjor satset på én, rørende film, har de gjort noen endringer i år.

- I fjor var hovedfokus selve hovedfilmen og kampanjen ble rigget for å optimalisere den. I år har vi endret fokus til å handle om kampanjesiden, sier Gundersen.

Fjorårets kampanje skapte stort engasjement blant folk som så filmen og de fleste reagerte med likerklikk, kommentarer eller delinger.

- Det er nok ikke så mange andre strømselskap som har opplevd at kommunikasjonen de presenterer går viralt. I tillegg skapte den veldig intern stolthet noe som også gjaldt våre samarbeidspartnere. Å arbeide med å styrke emosjonelle verdier til merkevaren er langsiktig arbeid, og vi opplever absolutt å være på riktig spor, sier Gundersen.

- Hvorfor valgte dere ensomhet som årets tema?

- NorgesEnergi har i høst utarbeidet en strategi for samfunnsansvar hvor vi har valgt «Folkehelse og samhold» som et område vi tror vi kan bidra noe med. Ensomhet er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem og vi har en stor kontaktflate ut mot det norske folk og mener vi kan bidra litt i så måte. Vi er Norges nest største strømselskap som har lyst opp hverdagen til det norske folk i 20 år. Nå ønsker vi å lyse opp hverdagen i en mer overført betydning, forteller han til enerWE.

Se filmen nederst i denne saken.

- Vi er vårt ansvar bevisst

I arbeidet med denne kampanjen understreker Gundersen at Norgesenergi tar på alvor hva det vil si å være en stor merkevare. Som ledd i selskapets strategi for samfunnsansvar, ga de analyseselskapet Ipsos i oppgave å gjennomføre en undersøkelse der man tok for seg hvor mange som opplever ensomhet. Hele 70 prosent av unge mellom 18-24 oppga at de opplever å være ensomme. I gjennomsnitt svarte nesten halvparten at de opplevde å være ensomme.

- Selv om det er et litt mørkt bakteppe, er det svært meningsfullt å jobbe med det. Samtidig er det krevende siden ensomhet er et litt tabubelagt tema og dette gjør at mange opplever det vanskelig å snakke om - og kanskje litt vanskelig å gjøre noe med. Vi er vårt ansvar bevisst som en stor merkevare og vet at vi har mulighet til å sette søkelys på en utfordring og kanskje få folk til å se at vi alle kan være en del av løsningen på en stor samfunnsutfordring.

Tidligere har Gundersen uttalt til enerWE at selskapet ønsker å skape emosjonelle bindinger til merkevaren.

Vi mener faktisk at det også for strømselskap er viktig å ta samfunnsansvar og da er det naturlig at vi også kommuniserer dette.

Geir Arne Gundersen

- Er dette kanskje viktigere for strømselskaper - siden kunder ofte ikke helt vet hva de betaler for når de får strømregning eller nettleie-regning?

- Vi tror det er viktig for alle merkevarer, men kanskje spesielt viktig for merkevarer i lavinteressekategorier med et homogent produkt og få muligheter for differensiering på de viktigste driverne. Vi mener faktisk at det også for strømselskap er viktig å ta samfunnsansvar og da er det naturlig at vi også kommuniserer dette. Vi jobber samtidig med å gjøre det enklere for kundene å forstå vår bransje. Vi mener bare det er mulig å gjøre begge deler.

JULEMIDDAG: Kari inviterer de fire personene som satte seg ved hennes bord, til middag hjemme hos seg.
JULEMIDDAG: Kari inviterer de fire personene som satte seg ved hennes bord, til middag hjemme hos seg.

Strømselskapet er bevisst at de trenger å «stå ut» i forhold til konkurrentene.

- Å differensiere seg er viktig for alle merkevarer. Vi må levere på de primære driverne i kategorien vår, men samtidig vet vi at vi må jobbe hardt for at potensielle kunder skal tenke på oss når de tenker strøm. Å kommunisere på en måte som kanskje er litt annerledes enn det andre gjør kan hjelpe oss i så måte.

Norgesenergi er fornøyd med den foreløpige uttellingen på årets kampanje.

- Resultatene så langt er vi veldig godt fornøyd med. Vi har hatt veldig høy trafikk på kampanjesiden, og det er mange tusen som har «lagt igjen» et hjerte. Det kan du se av kartet. I tillegg ble alle de fysiske hjertene bestilt i løpet av to døgn. Det er tydelig at det er masse hjerterom i Norge, sier han til enerWE.

Her kan du se hele filmen: