– Mange av kommentarene inneholder til dels grov ordbruk og direkte personangrep på ansatte i Equinor

Published

Equinor la nylig frem en miljøplan for boring utenfor Australia. Der skrev de at de har forhørt seg med mange organisasjoner, og at de har hørt på dem.

Miljøaktivister mobiliserer nå på sosiale medier, blant annet på Instagram.

På en Instagrampost fra Equinor som ble postet den 14. februar er det nå mer enn 11.400 kommentarer som i all hovedsak sier at Equinor ikke er velkommen utenfor Australias kyst.

Erik Haaland er Communication Manager, International development, production and exploration i Equinor. Vi spør han om selskapet tidligere har opplevd tilsvarende mobilisering på sosiale medier.

- Vi opplever stort engasjement rundt vårt selskap, også blant de som ikke ønsker olje- og gassvirksomhet, forteller han til enerWE. I denne saken ser vi det er stort engasjement. Sosiale gjør det mulig å mobilisere mange på kort tid og det ser vi at blir gjort i denne saken.

- I hvilken grad påvirker denne massive mobiliseringen Equinors kommunikasjon på sosiale medier? Etter å postet jevnt, så virker det som om dere har tatt en pause på Instagram?

- Mange av kommentarene inneholder til dels grov ordbruk og direkte personangrep på ansatte i Equinor. Dette er noe vi ikke ønsker å legge til rette for. Det har ikke vært noen aktiv endring i frekvens i vår posting i sosiale medier, men aktiviteten varierer med nyhetsstrømmen og bildetilfanget i konsernet, samt kapasitet i vår organisasjon.

- I hvilken grad har du forståelse for motstanden?

- Vi vet at dette prosjektet skaper engasjement, og gjennom vårt arbeid møter vi både individer og grupper som er både tilhengere og motstandere av leteboring i Great Australian Bight. Men engasjement rundt energibransjen er ikke begrenset til Australia – vi ser det i Norge og de fleste andre land hvor vi er til stede. Vi ønsker en konstruktiv dialog med de som bor i regionen, og vi har det gjennom både møter lokalt og gjennom å svare på spørsmål og kommentarer som sendes til oss.

Han forteller at Equinor har truffet mer enn 130 organisasjoner og grupper de to siste årene, og møtte et variert sett med meninger – den siste tids mediedekning og aktivitet på sosiale medier reflekterer dette.

Sist oppdatert 23. Februar 2019, kl. 10.00.